Namaakproducten, kapingen en ‘piggybacking’ zijn allemaal uitdrukkingen die ons kippenvel bezorgen wanneer we op Amazon verkopen. Maar wat betekenen die woorden eigenlijk en hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de Buy Box behouden?
U bent begonnen met het verkopen op Amazon en heeft eindelijk de mijlpaal bereikt dat u meerdere of een van uw items heeft weten te promoten tot een bestseller.
Als gevolg daarvan worden de verkopen beter en wordt het harde werk eindelijk uitbetaald. Uw weekend was relaxed, u kon teren op het succes van de verkopen op Amazon de afgelopen week en maandagmorgen doet u uw laptop aan.
U valt bijna van uw stoel wanneer u zich realiseert dat er helemaal geen verkopen waren gedurende het weekend. Wat is er gebeurd?
Dit is een duidelijk voorbeeld van het kapen van uw listing. Iemand heeft een product met uw UPC/EAN/ASIN geplaatst en lijkt daarom op een van de verkopers onder uw listing en op dat moment DE verkoper die de Buy Box wint.
Het onderstaande voorbeeld laat u zien hoe u een kaper kunt identificeren, In de meeste gevallen is het een goedkope namaakversie van uw product.
In dit specifieke geval zien we een houten saladeschaal, die wordt verzonden door en verkocht op Amazon.
Echter, u kunt ook zien dat er 9 andere verkopers zijn die hetzelfde product aanbieden. De eerste drie verkopers concurreren met Amazon betreffende prijs en zijn geranked afhankelijk van verschillende factoren, zoals niet gelimiteerd tot, bericht responsratio, verkoper feedback en retour-ratio.
De vierde verkoper echter verkoopt onder de prijs van alle voorgaande verkopers (met uitzondering van verzendkosten). Daarbij is deze verkoper net gestart en heeft daarom nog geen verkoper-ranking - wat betekent dat Amazon hem als neutraal beoordeelt. Deze factoren zijn een indicator voor een mogelijke vervalser.
Een andere term waarin in het begin gerefereerd werd is piggybacking. Is piggybacking en kapen hetzelfde? Ja en nee.
Piggybacking betekent dat iemand een succesvol product identificeert en de kans neemt om zichzelf toe te voegen als verkoper van een gelijksoortig of hetzelfde product. Hier is het verschil:
U wilt zichzelf beschermen tegen de illegale gevallen. Wat is er onvermijdelijk als iemand goedkope kopieën van uw product verkoopt? De kwaliteit lijdt eronder en uw product ontvangt negatieve reviews, resulterend in het beschadigen van uw listing.
Amazon is een van de snelst bewegende en innovatieve online retailers waarbij er maar weinig ruimte is voor een beschermingslaag op lange termijn voor een merk.
Een strategie die vandaag kan werken zou niet als in steen gehouwen moeten worden beschouwd omdat Amazon zomaar zou kunnen besluiten om er morgen een extra twist aan te geven die uw strategie helemaal op de kop zet.
We adviseren u om altijd met een schuin oog te kijken naar uw listings, en in het bijzonder op uw bestsellers, omdat ze ook snel een zorgenkindje zouden kunnen worden.
Vanaf dit punt zullen we u een aantal handige tips geven die u vanuit verschillende hoeken meteen helpen bij het beschermen van uw product.
Laten we beginnen met merkregistratie en merk ‘gating’ - twee processen die onderling vaak ten onrechte verwisseld worden.
U kunt uw merk registreren om zodoende meer invloed te hebben op de inhoud van de productdetailpagina. Dit zorgt er niet voor dat uw listings niet meer worden gekaapt, maar het geeft simpelweg meer rechten aan de merkeigenaar.
Het overzicht hierboven laat zien hoe de hiërarchie van beïnvloeders op een productdetailpagina in elkaar steekt.
Producenten die Vendor Central of Vendor Express gebruiken, krijgen de hoogste prioriteit als het gaat om inhoud, gevolgd door merk-geregistreerde verkopers die Seller Central gebruiken.
Op de onderste trede van de trap zien we concurrenten en ook kapers / piggybackers. Als uw product niet merk-geregistreerd is kan iedereen de producttitel, bulletpoints, de productbeschrijving en specificaties op een bepaalde productdetailpagina aanpassen.
U heeft er op geen enkele manier controle over.
De grootste voordelen van merkregistratie:
Het enige nadeel aan merkregistratie is dat het u niet beschermt tegen kapers.
Amazon heeft hun nieuwe merkregistratie-proces gestart in mei 2017. Begin hier met het registreren van uw merk. U moet de volgende documenten en informatie verstrekken:
Machtigingsbrief van de merkeigenaar - als u dit zelf niet bent.
Over het algemeen duurt het 24 uur op Amazon om merkregistratie goed te keuren. Een aantal maanden geleden was snelle en effectieve communicatie niet mogelijk.
Er waren open cases en u had geluk als u het antwoord dat u nodig had meteen na 1 -2 dagen kreeg.
Omdat Amazon ook hun klantenservice outsourced, begrijpen de betrokkenen niet altijd wat er aan de hand is in de eerste ronde en we weten allemaal dat sommige vragen niet eens 24 uur kunnen wachten.
Gelukkig realiseerde Amazon zich dit ook en biedt nu een terugbel-service aan, naast een chat-functie. Daarom: als u persoonlijk contact wilt, ga naar Amazon en vraag of uw merkregistratie succesvol was.
Er zijn ook een aantal snelle trucs die u kunt gebruiken om te controleren of uw verzoek succesvol was. Tot die tijd hebben alle producten unieke identificaties, zoals UPC/EAN/MPN. Zodra Amazon uw merkregistratie heeft goedgekeurd zullen ze uw product een andere unieke identificatie toewijzen, genaamd GCID (Global Catalogue Identifier).
GCID is een nummer van 16 cijfers waar u naar wilt kijken en kunt controleren in verschillende locaties in uw Seller Central Account:
In het volgende deel - Hoe uw merk te beschermen op Amazon Deel 2 - zoomen we in op Merk Gating, een ander stukje van de puzzel die u helpt om uw merk een beetje beter te beschermen.
Als u een online verkoper bent die het volledige potentieel van Amazon wil ontsluiten en u deze post handig vond, dan vindt u waarschijnlijk ons eBook Verdubbel uw Amazon-verkopen met 9 bewezen tips ook nuttig. Download het en leer hoe u de kwaliteit van uw feed en die van uw campagnes verbetert.