Weet u waarom Google Shopping verantwoordelijk is voor 50% van het totale Adwords budget? Omdat het werkt. Voor veel retailers is Google Shopping het belangrijkste element binnen hun eCommerce-strategie.
Dat hoeft geen verrassing te zijn als u de geweldige resultaten bekijkt die Google Shopping oplevert, net als de spannende nieuwe functionaliteiten die Google regelmatig introduceert. Google Shopping advertenties zijn goed voor 16,1% van ecommerce-verkopen in 2016, een stijging van 78% ten opzichte van het jaar daarvoor.
Er zijn veel gebeurtenissen die een effect hebben op deze service en op hoe de verkopers het in hun voordeel kunnen gebruiken: de €2.4miljard Google Shopping-boete, het Retail Shopping on Display, of de Google Buy Button.
Hoewel u geen controle heeft over de invloed die deze gebeurtenissen hebben op de diensten en functionaliteiten van Google kunt u wel focussen op complete controle over alles binnen uw Shopping-campagne.
Vandaag kijken we naar negatieve keywords en prioriteit instellingen in Google Shopping.
Meer verkeer op zoektermen met een hoge waarde in Google Shopping door gebruik te maken van het verband tussen prioriteit instellingen en negatieve keywords.
Laten we eens kijken hoe we negatieve keywords aan prioriteit instellingen kunnen verbinden:
En als laatste voegt u een andere set van negatieve keywords toe aan iedere campagne.
Maak drie lijsten met negatieve keywords: hoog presterende zoektermen, gemiddeld presterende zoektermen en slechte zoektermen waaronder u niet wilt dat uw shopping advertenties ooit verschijnen.
Vervolgens koppelt u de prioriteit instellingen met de drie lijsten met negatieve keywords:
Shopping campagnes hebben de neiging om veel long- en mid-tail zoekopdrachten aan te trekken en dus is de beste manier om negatieve keywords toe te voegen om data te combineren uit veel zoektermen die bepaalde keywords bevatten en onvoldoende resultaat opleveren.
ZoobGear bijvoorbeeld, was in staat om ROAS van Google Shopping campagne toe te laten nemen met 178% en kosten te drukken door verliezende keywords met een hoge dichtheid te identificeren in het zoekopdrachten rapport. Ze keken naar zich herhalende patronen en zoekgedrag dat niet tot verkopen leidde. Hun resultaten spreken voor zich:
Vóór het uitsluiten van verliezende keywords - Periode van 30 dagen:
Na het uitsluiten van verliezende keywords - Volgende periode van 30 dagen:
Er zijn veel tips om te onthouden als het gaat om het toevoegen van negatieve keywords aan shopping campagnes:
Om u te helpen bij het vinden en uitsluiten van de termen waaronder u niet vertoond wilt worden, zijn er tools beschikbaar die u helpen bij het automatiseren van het proces. Als uw budget het toestaat zijn er betaalde tools zoals die worden aangeboden bij AdWords Robot. Heeft u wat minder budget, kijk dan vooral naar deze tips van Wordstream over ‘Hoe gratis negatieve keywords te vinden?’
Wanneer u met hetzelfde product op dezelfde locatie op dezelfde tijd in verschillende campagnes adverteert, dan bevelen we u van harte aan dat u uw campagne-prioriteit instelt zodat Google weet welk product in welke campagne te laten zien gedurende het bied-proces.
Uw campagnes starten met de automatische instelling ‘lage prioriteit’. Vanuit die positie kunt u die instellen op zowel Gemiddeld als Hoog.
Search Engine Land verkent enkele van de manieren om shopping campagnes te prioriteren en te discussiëren over de beste resultaten, zoals onderstaande ideeën voor prioriteren:
Deze instelling is ontworpen om promotionele items te prioriteren.
Dus, bijvoorbeeld, er zijn twee campagnes, en allebei bevatten hetzelfde item. Maar, een campagne is een uitverkoop-campagne die het item laat zien voor de uitverkoopprijs - deze wordt als eerste getoond omdat het een hogere prioriteit heeft dan het item wat niet in de uitverkoop is. Het doel hiervan is om sales te stimuleren, gebaseerd op het idee dat mensen waarschijnlijker een item kopen in de uitverkoop dat een item dat niet in de uitverkoop is.
Dit werkt over het algemeen voor diegenen met een bepaalde range van ‘best-sellers’. Stel het op dezelfde manier in als hierboven, met hoge prioriteit voor promotionele items.
Prioriteer daarna de campagne op gemiddeld niveau naar de volgende sterke presteerders (splits ze op item-ID-niveau). Als gevolg daarvan valt de rest (lage prioriteit) in een ‘alle producten’-campagne.
Deze opzet is gemaakt om PLA’s vaker te laten zien aan mensen in het midden van de salesfunnel. Meestal zijn dit mensen die hun research hebben gedaan en weten waarnaar ze zoeken. Bijvoorbeeld wanneer iemand zoekt naar een “jurk met rode strepen maat 42” in plaats van alleen “jurk”.
Met betrekking tot Google Shopping is het de moeite waard om te onthouden dat er niet een standaard oplossing voor iedereen is. Wat voor de ene verkoper wel werkt, kan voor de andere juist helemaal niet werken. Om alles in uw account volledig te controleren, moet u eerst uitvinden wat werkt voor u.