Google heeft een aanvullend element aan hun zoekresultaten uitgebracht waar winkeleigenaars tevreden kunnen over zijn, genaamd Prijsdaling. Bij ingebruikname kan dit meer klanten helpen aantrekken en de klikratio verhogen.
Op heden heeft Google nog geen officiële aankondiging gemaakt, maar een aandachtig oog bekend met de Google Search Central-productpagina heeft mogelijk de aanvulling opgemerkt. Deze mogelijkheid om prijsdalingen toe te voegen is nu al enige tijd beschikbaar voor Shopping-advertenties (later meer hierover), maar het is de eerste keer dat we hierover horen voor de uitgebreide zoekresultaten op de SERP.
Belangrijke opmerking: Deze functie is enkel beschikbaar voor Engelse zoekresultaten in de Verenigde Staten
Prijsdaling stelt klanten in staat te zien wanneer de prijs van een specifiek product dat je verkoopt onder de gemiddelde prijs ligt die je in het verleden hebt vermeld. Dit gebeurt via het gebruik van uitgebreide resultaten op de SERP.
Als je hier niet mee bekend staat, uitgebreide resultaten bevatten alle extra informatie op de SERP die niet in de blauwe hyperlinks weergegeven wordt. We zien ze steeds wanneer we een Google-zoekopdracht uitvoeren, en ze zijn een van de voornaamste elementen die Google zo populair hebben gemaakt.
De terminologie is een beetje onduidelijk, maar Ahrefs heeft een diep beeld geschetst over rich snippets (wat het iets duidelijk voor je kan maken), uitgebreide resultaten en SERP-resultaten.
Uitgebreide resultaten bevatten:
Je vindt de volledige lijst met voorbeelden hier.
Hoe Prijsdaling gebruikt wordt
Zo omschrijft Google het:
Als je de prijs van een product aanpast (niet door deze in uitverkoop te plaatsen), toont Google de huidige prijs en vervolgens de gemiddelde prijs tussen haakjes. Het ziet er als volgt uit:
In dit voorbeeld bedraagt de huidige prijs van de blender $200, maar kunnen klanten zien dat de winkelier deze gewoonlijk verkoopt aan $300. Hieronder zie je een bericht gepubliceerd op Twitter door Brodie Clark:
Mooi voorbeeld van de nieuwe/automatische "prijsdaling" productverbetering in actie. Momenteel enkel beschikbaar in de VS, maar zichtbaar op mobiel & desktop. Om in aanmerking te komen, moet je 'Offer' aan je gestructureerde productgegevens toevoegen + geen prijsbereik gebruiken. Meer details: https://t.co/HUYFMwFHC9
pic.twitter.com/gFXxHojb2L
— Brodie Clark (@brodieseo) 23 januari 2021
Het grootste voordeel aan de implementatie van prijsdaling voor je advertenties, is dat het echt toont aan klanten dat, als ze je product nu kopen, ze een goede deal krijgen.
Dit is nuttig voor winkeliers die de prijs van hun producten regelmatig aanpassen.
Ook al bestaan er nog geen gegevens voor deze nieuwe functie, is het duidelijk uit gelijkaardige functies dat dit voordelig wordt.
Studies over uitgebreide resultaten hebben bijvoorbeeld aangetoond dat ze click-through rates kunnen verhogen met een sterke 677%.
En dit Google ‘Succesverhaal’ toonde aan dat dit bedrijf hun winkelbezoeken met 108% verhoogde door meer informatie te verstrekken via Advertenties met lokale productvoorraad.
Functies zoals deze helpen ook onmiddellijk vertrouwen scheppen tussen jou en je klant doordat ze duidelijk alle belangrijke details en beoordelingen in een oogwenk kunnen zien.
Prijsdaling verschijnt in de organische zoekresultaten. Hoe kun je er dus voor zorgen dat dit gebeurt voor jouw producten?
Zoals in de bovenstaande schermafdruk te zien is, houdt Google automatisch een historisch gemiddelde van je prijzen bij, en berekent het de daling in prijs.
Het komt neer op gestructureerde gegevens en schema's. Laat ons even kijken naar wat dit zijn:
Schema: Dit is “een set 'types', elk van hen gekoppeld aan een set eigenschappen.” zoals bepaald door Schema.org. Enkele gebruikelijke types zijn Movie, Organization en Person.
Laat ons als voorbeeld even kijken naar deze die je gaat gebruiken voor de Prijsdaling:
Gestructureerde gegevens: Gestructureerde gegevens gebruiken vooraf bepaalde schema's om informatie te classificeren op een webpagina. Hierdoor kan informatie op zoekmachines gecategoriseerd worden in specifieke groepen, en in jouw geval gebruikt worden om informatie te benadrukken in uitgebreide resultaten.
Oké, nu we deze termen uitgelegd hebben, bestaat er een schema genaamd "Offer" (mag niet verward worden met AggregateOffer). Je moet dit schema toevoegen aan je gestructureerde gegevens.
Tip: Mogelijk moet je de hulp inschakelen van een programmeur, of je minstens ietwat comfortabel voelen met code. Google heeft ook een erg nuttig artikel over hoe gestructureerde gegevens werken.
Zoals we hiervoor al meldden, is het al mogelijk om een lagere prijs in te geven voor je Shopping-advertenties. De originele basisprijs wordt doorstreept en de nieuwe uitverkoopprijs verschijnt ernaast.
Door het verplichte attribuut prijs en het optionele attribuut uitverkoopprijs te gebruiken, kun je dit voor je producten instellen, wat een waardevol onderdeel is van elke kortingsstrategie. Zorg dat je rekening houdt met deze vereisten:
Deze nieuwe wijziging schaart zich achter Google's eerder vermelde doelstelling om klanten te helpen de recentste en beste deals te vinden wanneer ze naar producten zoeken.
Opdat klanten zich tevreden voelen na een aankoop, willen ze ervoor zorgen dat ze absoluut het beste product kiezen aan een goede prijs. Daarom werkt de implementatie van Promoties met je Shopping-vermeldingen zo goed.
We kijken uit naar wat Google te vertellen heeft over Prijsdaling, en om meer effectieve voorbeelden en gegevens te zien.