Omnichannel consumenten geven tussen 50 en 300 procent meer uit dan single-channel consumenten, wat ze waardevoller maakt voor retailers.
Er is geen beter moment voor merken en retailers om zich te realiseren dat in de cultuur van onmiddellijke bevrediging waarin wij momenteel leven, er niets belangrijker is voor consumenten dan dat ze onmiddellijk hebben wat ze willen en op exact de manier zoals ze dat willen.
Hoe meer kanalen klanten gebruiken, hoe waardevoller ze zijn voor een retailer.
Klanten niet kunnen voorzien van de juiste informatie en tools om ze te helpen navigeren in deze immense zee van opties betekent voor retailers verlies van verkopen en klanttevredenheid.
Verkopers moeten zich ervan verzekeren dat ze overal waar de klant zou kunnen kijken voor informatie aanwezig zijn: prijsvergelijkers, marktplaatsen en andere shopping kanalen.
Daarom moeten winkels, die willen winnen en beter worden in deze constant veranderende markt, nadenken over en de belangrijkheid en voordelen erkennen van het gebruik van alle beschikbare media. Social media, klantenservice, in-store interactieve displays, website, mobiele applicaties en shopping kanalen zijn allemaal fundamenteel.
In tegenstelling tot de manier waarop ze het in het verleden deden, stappen vandaag de dag de klanten aan boord voor een nieuwe reis en een ander beslissingsproces voordat ze uw product kopen.
Tegenwoordig gebruiken shoppers zo’n 10 verschillende bronnen voor ze een besluit nemen.
Wanneer een klant vandaag de dag een nieuwe telefoon wil kopen, dan wordt hij gebombardeerd met advertenties, terwijl ze zelf ook online of via social media advies vragen over een bepaald model of merk.
Ook zoekt de klant naar online reviews om te kijken wat andere mensen te zeggen hebben over het product. Daarna bezoeken ze de website van het merk, marktplaatsen en prijsvergelijkers om uiteindelijk aan te kopen in een fysieke winkel.
Wanneer ze uiteindelijk een beslissing nemen, kunnen ze ook online reviews achterlaten waarin ze hun ervaringen beschrijven en het eventueel aanbevelen bij vrienden en familie.
Terwijl de klant probeert een keuze te maken voor een product, zijn er verschillende manieren om te interacteren met een winkel of een merk. Iedere interactie is een mogelijkheid voor het vormen van een mening. Iedere positieve opinie kan tot een aankoop leiden.
Een aantal jaren geleden lag het gemiddelde aantal touchpoints met een klant, of product-interacties, rond de 4. Tegenwoordig is dat toegenomen tot tientallen.
Mobiel. Een van de grootste en belangrijkste doorbraken in de shopping wereld zijn mobiele apparaten.
Vandaag de dag spenderen consumenten gigantisch veel tijd op hun mobiele telefoon of tablet wanneer ze proberen een beslissing over een aankoop te nemen.
Daarom hebben retailers en winkels er maar voor te zorgen dat ze meelopen met de mobiele wereld, of het betekent al snel dat ze qua verkopen achter gaan lopen in de ogen van de klanten, die merken en producten verkiezen die actief mobiel aanwezig zijn.
Productvideo vertoningen, social media en het gebruik van het merk of product door een bekendheid zijn aspecten waardoor kopers worden beïnvloed op hun mobiele apparaten.
Mobiele apps spelen een grote rol wanneer mensen een winkel zoeken dichtbij huis, het vergelijken van prijzen en veel meer.
Trends. Terwijl de ontwikkelingen zich blijven opvolgen, leggen veel winkels en merken de focus op:
Voordelen. We halen een aantal belangrijke voordelen voor retailers naar voren door het centraal stellen van hun kanalen en deze samen te laten werken:
Uitdagingen. Het aantal contactmomenten tussen verkopers en kopers is immens toegenomen. Dit kan opbrengsten verbeteren zowel op digitale als op niet-digitale kanalen.
Door de toegenomen contactmomenten, zijn er ook hindernissen die verkopers moeten nemen. Waaronder:
Kiezen op welke kanalen u uw producten wilt adverteren zal het nodige onderzoek vergen en een heleboel proberen en vooral leren. Sommige kanalen leveren betere resultaten voor bepaalde productcategorieën.
Uiteindelijk wijst de praktijk uit wat de beste manier is. Kies een aantal kanalen, niet meer dan 3, en begin met adverteren. Na een tijdje kunt u zien op welke kanalen u meer verkopen genereert tegen lagere kosten. Vervang dan het slechtste kanaal door een andere en kijk of dat beter werkt.