De meeste verkopers maken winst op maar 20% van hun producten. Dus 80% van de producten kost hen geld!
Zelfs als het tegenstrijdig mag klinken, adverteren voor minder producten zal uw verkopen verhogen. Dat kunt u bereiken door de onrendabele producten te identificeren en een hoger budget toe te kennen aan de producten die al zorgen voor een doorlopende omzet.
Het verwijderen van onrendabele producten is de belangrijkste stap om uw RoI te verhogen.
De truc voor het verbeteren van uw uitgaven is om uw ‘Losers’ te ontdekken en ze te verwijderen uit uw campagne. De ‘Losers’ zijn alle producten met:
We gaan u laten zien hoe u deze kunt ontdekken en ze meteen kunt verwijderen in Google Shopping of door het gebruik van onze data feed managementtool.
In een geavanceerde data feed tool is het ontdekken en het verwijderen van verlieslatende producten een zaak van slechts een paar klikken:
1. U maakt een filter om zodoende de ’onrendabele producten’ te identificeren:
2. In de producttabel ziet u vervolgens al uw verlieslatende producten.
Alles wat u nu nog hoeft te doen is ze allemaal selecteren en op ‘Pause selected products’ te klikken. Met deze simpele actie heeft u de producten verwijderd uit uw feeds, en worden ze niet langer aangeboden op Google Shopping.
Er zijn veel voordelen om dit system te gebruiken wanneer u de verlieslatende producten filtert:
De andere manier om verlieslatende producten te verwijderen uit Google Shopping is vanuit uw AdWords account.
1. Eerst klikt u op de Dimensies-tab in uw shopping-campagne en zet uw beeld op Shopping > Item ID
2. Dan maakt u een filter om uw ‘onrendabele producten’ te vinden::
3. AdWords laat u nu de lijst zien met alle producten die overeenkomen met uw filter:
Om verlieslatende producten te verwijderen, is het belangrijk om de kolommen op zo’n manier aan te passen dat het uw campagne-structuur weerspiegelt. Bijvoorbeeld, in de afbeelding hierboven: alle producten zijn onderverdeeld in categorieën die zijn onderverdeeld in merken.
4. Download de tabel met de onrendabele producten naar Excel, zodat u aan het verwijderingsproces kunt beginnen.
5. De volgende stap is het uitsluiten van de onrendabele producten uit uw campagne. Dit is lastig. U moet een aparte productgroep aanmaken voor ieder product dat u wilt uitsluiten. En iedere productgroep moet passen in de bestaande campagne-structuur.
Dus in de tab productgroepen, zoomt u in op het laagste niveau productgroepen (in ons voorbeeld: Kunst en Entertainment > Hobby’s en creatieve kunst > verzamelobjecten)
6. Klikken op het + teken (of edit teken) zorgt ervoor dat u verscheidene productgroepen kunt toevoegen, onderverdeeld door item ID:
7. Nu moet u de ID’s van de onrendabele producten vinden en selecteren. Het is misschien makkelijker om ‘of bulk waarden handmatig toevoegen’ aan te klikken en deze ID’s te plakken uit de Excel die u eerder heeft gedownload.
8. Wanneer u de productgroepen voor individuele (onrendabele) producten heeft gemaakt, kunt u deze uitsluiten van uw campagne door op max. CPC te klikken en ‘Uitgesloten’ te selecteren:
U moet dit proces regelmatig herhalen en nieuwe onrendabele producten aan de productgroep toevoegen om zo individuele producten uit te sluiten.
Ongeacht welke optie u besluit te gebruiken om de onrendabele producten eruit te filteren is het belangrijk dat u deze audit zo vaak als mogelijk uitvoert.