De functionaliteit ‘is in lijst’, al heel lang een favoriet van onze klanten, heeft een nieuwe facelift gekregen. Eerder kon je alleen lijst-gebaseerde regels maken in DataFeedWatch door het uploaden van deze lijsten met producten vanaf je computer.
Nu hoef je alleen nog maar de URL-locatie van een bestand met de lijst van producten die je wilt gebruiken op te geven bij het maken van de regels voor feed optimalisatie.
Dit maakt de functionaliteit ‘is in lijst’ zelfs nog waardevoller voor die marketing teams waarbinnen meerdere mensen samenwerken aan dezelfde lijst. Als een lijst een update nodig heeft, dan heeft iedereen toegang tot de lijst en kan het updaten in een Google Document. Daarnaast wordt de geüpdatete versie iedere dag verwerkt.
Dus, laten we eens gaan kijken hoe dit werkt en wanneer je het kunt gebruiken in je feed optimalisaties.
Heb je een lijst met producten die maar weinig overeenkomsten hebben? Deze producten delen geen gelijke eigenschappen, dus het maken van regels voor elk van deze producten zou simpelweg te lastig zijn.
Niets om je druk over te maken: wij helpen je met de ‘is in lijst’-functie. Zoals hierboven al aangegeven was het uploaden van lijsten met producten voor het maken van feed regels al geruime tijd beschikbaar.
We hebben het verbeterd en nu kunnen gebruikers Google Sheets gebruiken om regels te maken door het kopieren/plakken van een publiek gedeelde link in de ‘is in lijst’-functionaliteit. Laten we stap voor stap kijken hoe het te gebruiken:
Stap 1. Maak je Google Sheet document met daarin de ID’s van de producten, gebaseerd op diezelfde waarvan je een bepaalde regel wilt maken.
Stap 2. Zet het document op publiek toegankelijk zodat DataFeedWatch toegang heeft tot het document.
Stap 3. Maak je regel en plak de publieke URL in de ‘is in lijst’-functionaliteit.
Stap 4. Als je de lijst van producten moet updaten, pas dan je spreadsheet aan.
Stap 5. We gaan dagelijks (of meerdere keren per dag, afhankelijk van je instellingen) de lijst downloaden vanaf de URL voordat we iedere master feed verwerken. Dit maakt het zoveel makkelijker om voorwaarden te maken gebaseerd op veranderende lijsten met wijzigingen.
Als je producten uit wilt sluiten van de feed die niet gerelateerd zijn
Stel: je verkoopt drogisterijartikelen en elke keer als je Google Merchant Center checkt, zie je niet gerelateerde producten die afgekeurd zijn of je aandacht vereisen.
In plaats van helemaal uit je bol te gaan en een lange, lange lijst te maken met ALS-voorwaarden, voeg je alleen de ID’s van de producten die afkeuring riskeren toe aan een Google Sheet en upload je die naar DataFeedWatch.
Maak custom labels voor bijzondere producten
Laten we eens zeggen dat je een flash-sale wilt maken en de producten die in de uitverkoop zijn wekelijks wilt laten roteren. Je moet dan:
Dat was het, een aantal ideeën om je te laten beginnen met het gebruik van deze functionaliteit. Natuurlijk zijn er nog vele andere manieren om de lijsten met producten te gebruiken binnen de regels van je feed optimalisatie.
Je kunt ook inspiratie vinden in eerdere posts waarin we andere manieren verkenden om de lijsten te gebruiken:
En weer een eenvoudige maar efficiënte functionaliteit die veel flexibiliteit biedt.