Het is een tijdperk van grenzeloze mogelijkheden als het gaat om het online verkopen van je producten. Met de opkomst van de sociale handel kunnen bedrijven hun e-commerce bereik gemakkelijk uitbreiden door verbinding te maken met het winkelend publiek via apps die ze al gebruiken. Sociale netwerken zijn getransformeerd tot verkoopplekken.
Instagram blijft zich een weg banen naar de top van de meest belangrijke platforms. Door gebruik te maken van Instagram Shopping voor je bedrijf, kunnen shoppers producten rechtstreeks vanaf je foto's en video's producten kopen. Dit creëert een meeslepende en naadloze ervaring voor jouw klanten.
Waarom is Instagram zo'n waardevolle plek om jouw e-commerce aandacht op te richten?
Leer hoe jij de krachten van Instagram Shopping kunt benutten, zodat je eventuele klanten kunt overtuigen om je aanbod zonder nadenken te kopen.
Instagram Shopping is een perfect voorbeeld van sociale handel. Het is gelanceerd in 2017 en heeft vorm gegeven aan de manier waarop consumenten denken over het kopen via apps. 36% van de mensen in de VS zei dat ze winkelen als een hobby beschouwen en 70% van het winkelend publiek zei dat ze zich tot Instagram wenden om nieuwe producten te ontdekken. En waarom zouden ze dat niet doen? Content die is afgestemd op hun interesses ligt binnen handbereik.
Ben je wel eens langs een etalage gelopen en het gevoel had dat het zo goed was ingericht dat het haast onmogelijk was om het te negeren? Dit is het virtuele equivalent. Winkeliers kunnen direct bij foto's en video's kopen die door de winkeliers zijn geplaatst. Een derde van de meest bekeken stories is afkomstig van bedrijven en uit een enquête in de VS bleek dat 46% van de mensen die de stories gebruiken zeggen dat ze daardoor meer online aankopen doen.
Met de winkelfunctie van Instagram kan je jouw klanten rechtstreeks toegang geven tot producten die ze leuk vinden door tags toe te voegen aan je berichten en stories. Net als bij het taggen van een vriend in een van je foto's, verschijnen de Instagram-winkeltags op je bericht nadat de persoon door je foto's heeft gebladerd. Deze optie wordt aangegeven met een klein winkelwagentje in de linkerbenedenhoek van je bericht of waar je de tag in je verhaal hebt geplaatst.
In het verleden moesten winkeliers, als ze hun volgers naar een product wilden leiden, de nu beruchte term 'Link in bio' gebruiken. Dit betekende dat de nieuwsgierige shopper op zoek moest naar het bericht en de link moest vinden in het bovenste gedeelte van het profiel van de pagina. Tot vreugde van de winkeliers is die extra moeite niet meer nodig.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Nu de belangrijke eerste stap - het opzetten van je Instagram Shop!
Stap één: Als je dat nog niet hebt gedaan, begin dan met het omzetten van je Instagram-account in een zakelijk profiel. Dat duurt maar een minuutje.
Je kunt dit doen door naar je profielinstellingen te gaan > 'Account' > en onderaan de pagina te kiezen voor 'Overstappen naar zakelijk account'. Bevestig opnieuw bij het pop-up bericht.
Stap twee: Instagram maakt deel uit van de Facebook-familie, dus je moet alle informatie over je producten uploaden naar een Facebook-productcatalogus. Je kunt gebruik maken van de platforms Shopify of Bigcommerce om dit proces te vergemakkelijken. Stel je Facebook-feed in DataFeedWatch in en optimaliseer deze - dit is het moment waarop je alle regels kunt instellen voor de exacte weergave van je producten. We gaan hier zo dadelijk verder op in.
Stap drie: Maak een Shop aan op je Facebook account. Kies bij het aanmaken van een nieuwe shop voor 'E-commerce - Producten' en vervolgens voor de optie 'Connect E-commerce Platform' op de volgende pagina.
Stap vier: Tijd om je account in te dienen ter beoordeling. Instagram adviseert dat het meestal een paar dagen duurt, in sommige gevallen kan het wat langer duren.
Stap vijf: Je hebt de melding dat je bent goedgekeurd, geweldig! Ga nu naar je Instagram-instellingen en zet de winkelfunctie aan. Het is tijd om al je harde werk te zien en te beginnen met het taggen van producten in je berichten.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
We hebben het even gehad over het opzetten van je feed en zoals beloofd gaan we hier verder op in.
feedoptimalisatie is een cruciaal onderdeel van de online presentatie van je producten. Je kunt DataFeedWatch gebruiken om regels te maken die veranderen wanneer, waar en hoe je advertenties zullen verschijnen. Hoe relevanter je productgegevens zijn voor de zoekterm of interesses van de klant, hoe groter de kans dat deze te zien zijn.
Verschillende kanalen hebben verschillende feedvereisten om te beginnen met het adverteren van je producten. Het gebruik van DataFeedWatch haalt het giswerk uit de vergelijking. Bij het opzetten van je feed kies je simpelweg voor 'Facebook' als output. Alle vereisten zullen worden vermeld, zodat je tijd bespaart en je kunt controleren of je producten worden goedgekeurd of niet.
Hier is een lijst met verplichte velden die je nodig hebt voor Instagram Shopping:
Maak effectieve titels door de meest relevante productattributen te combineren. In dit voorbeeld gebruiken we de structuur voor kleding.
Als je informatie hebt zoals geslacht, kleur en producttype in je winkel, kan je deze eenvoudig in je titels invoegen. Zo niet, dan kan je deze extra feed-attributen altijd aanmaken met behulp van regels in de DataFeedWatch 'Interne velden', en deze toevoegen aan je productfeed.
Als de woorden in je producttitels geen hoofdletters hebben, kan je ze eenvoudig wijzigen als je ze in je titel wilt hebben. Klik op 'Waarden bewerken' en vervolgens op 'Hoofdletters' onder 'Type mappen'. Dit voegt een hoofdletter toe aan het begin van elk woord dat langer is dan het door jou gekozen getal.
Vermijd verspilde kliks en ontbrekende potentiële verkopen door ervoor te zorgen dat je alleen reclameartikelen op voorraad heeft. Stel eerst je 'beschikbaarheid' in om aan te geven of het artikel 'op voorraad' of 'niet op voorraad' is.
Ga vervolgens naar het tabblad 'Producten opnemen/uitschakelen' en zorg ervoor dat je de niet-beschikbare artikelen uit je feed verwijdert. Het is het beste om je feed zo in te stellen dat deze dagelijks ververst wordt, zodat deze regels actueel blijven.
Afhankelijk van welke categorie producten je verkoopt, kan het zijn dat je verplicht bent om extra velden toe te voegen, zoals grootte en kleur voor items in de sectie 'Optionele velden'. Het is goed om hier zo gedetailleerd mogelijk te zijn. Een volledige lijst met verplichte en optionele velden vindt je hier.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Maak optimaal gebruik van je Instagram Shopping aanwezigheid. Welke van deze functies zal je het beste van dienst zijn en hoe?
Posten die de stijl van je winkel en de producten combineren zijn een geweldige manier om van de toevallige Instagram-scroller een klant te maken. Elke foto kan tot 5 shopping tags bevatten. Dit is handig als je kleding of huishoudelijke spullen verkoopt. Tag de volledige look voor outfits of elk item in een volledig ontworpen kamer. Wil je nog meer laten zien? Maak dan een carrousel-systeem om tot 20 items te taggen.
Instagram Checkout is een nieuwe spannende functie. Op dit moment is het nog aan het bètatesten in de VS, maar binnenkort zullen je klanten een volledig intern kassasysteem kunnen gebruiken. Dit betekent dat ze je producten kunnen kopen zonder de app ooit te verlaten.
Het zal een nuttig hulpmiddel zijn voor alle verkopers, aangezien het doorvoeren van extra stappen voor de shoppers voor niemand nuttig is. Houd een oogje in het zeil voor de brede release van deze functie!
Elke dag bezoeken 200 miljoen rekeningen de 'Explore'-sectie van Instagram. Dit is waar mensen komen om berichten te bekijken van accounts die ze nog niet volgen. Ken je beoogde publiek en gebruik hashtags die relevant zijn voor hun interesses. Als je geen grote aanhang hebt, is dit de plek voor jou. Het Instagram-algoritme geeft voorrang aan berichten voor gebruikers op basis van de inhoud waarmee ze graag communiceren.
Verleid toekomstige klanten om je account te volgen door het gebruik van hoge kwaliteit, interessante foto's en video's. Misschien zijn ze op dit moment nog niet klaar om te kopen. Geen probleem, ze kunnen je product dan opslaan en op een later tijdstip bezoeken.
Het plaatsen van interactieve foto's en video's bij je verhaal is altijd een interessante manier om met je publiek in contact te komen. Net als bij gewone berichten kan je producten in je verhalen taggen zodat klanten ze kunnen kopen.
Je kan hier veel dingen doen zoals het toevoegen van een poll, quiz of een vragenbox. Waarom laat je een product niet in twee verschillende kleuren zien en voeg je een poll toe om te zien welke het beste bevalt? Je geeft je klanten de kans om met je merk te communiceren en tegelijkertijd wat inzichtelijke informatie te krijgen.
Tip: Maak meerdere Highlights voor elke categorie producten die je verkoopt. Ze worden bovenaan je profiel getoond en bieden een snelle en eenvoudige manier om iemand met je merk vertrouwd te maken. Verhalen blijven 24 uur zichtbaar, maar je kunt ze na afloop toevoegen aan je Highlights om ze toegankelijk te houden.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Nu je vertrouwd hoe het werkt en klaar bent met het opzetten van Instagram Shopping voor je bedrijf, ben je klaar om aan de slag te gaan.
Vergeet niet dat het belangrijk is om een productcatalogus van hoge kwaliteit te hebben, dus besteed wat tijd aan het optimaliseren van je feeds. Als je er zeker van bent dat alles er goed uitziet en dat er geen informatie ontbreekt of er fouten in staan kan je je account bij Instagram indienen.
Bij Instagram gaat het om inhoud die visueel aantrekkelijk is. Speel met de verschillende Story-functies en maak het toevoegen van stickers, het opzetten van polls en het ordenen van alle elementen op de manier die jij wilt.