DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Tips om shopping campagnes te optimaliseren en geweldige resultaten te bereiken [Case Study]

Geschreven door René Bisschop | 9-aug-2018 8:53:22


Jonathan en Erik zijn een jaar geleden gestart met ZoobGear. ZoobGear verkoopt producten van verschillende merken uit de gevechtskunst en vooral MMA Gear & Apparel.

Ze hebben fantastische resultaten geboekt op Google Shopping en in de afgelopen 6 maanden zijn Shopping Campagnes hun #1 bron van verkeer en inkomsten geweest.

In dit artikel delen ze een aantal van hun supertips om shopping campagnes te optimaliseren en prachtige resultaten te behalen - gebaseerd op hun ervaringen.

 

#1. 250% toename in kliks na het optimaliseren van product titels van topproducten

Het probleem: Meer kliks zien te krijgen naar onze belangrijkste producten, die verantwoordelijk zijn voor 60-70% van de totale omzet uit Google Shopping.

De oplossing: product titels optimaliseren met behulp van zoekterm rapportages in shopping en zoekwoord-analysetools.

Onze geoptimaliseerde product titels bevatten nu aanvullende belangrijke informatie over de producten die nieuw verkeer aantrekt, en ze zijn opnieuw gemaakt zodat ze dichter in de buurt komen van zoektermen die veel verkeer opleveren.

Na een beetje experimenteren kwamen we erachter dat deze simpele veranderingen in de product titels een zeer positieve invloed hadden op het aandeel impressies en verhoging van de CTR.

 

 

De optimalisatie richtlijnen die we volgden zijn:

  1. Extra informatie toegevoegd zoals aanbevolen gebruikers, type activiteiten, materialen en extra details voor speciale producten zoals bundles, beginners pakketten, aangepaste uitrusting en dergelijke (en dat naast de bestaande basisdetails zoals merk, kleur en maat enz.)
  2. Herschrijf product titels zodat ze beter passen bij relevante zoekresultaten die veel verkeer opleveren.

Snel voorbeeld:

Stel, je verkoopt baseball uitrusting, en één van jouw topproducten is een paar Wilson baseball handschoenen.

De originele titel zou kunnen zijn ”Wilson Klassieke Baseball Handschoenen #Modelnummer”.

Een beetje onderzoek met iedere PPC keyword tool zal je laten zien dat een van de top-zoekopdrachten met daarin “baseball handschoenen” “linkshandige baseball handschoenen” is - dat is een prima keyword om toe te voegen aan jouw titel voor een linkshandige werphandschoen.

We geven ook extra details, zoals dat ze gemaakt zijn van leer en ook in kindermaten beschikbaar zijn.

Hierbij een voorbeeld van een geoptimaliseerde titel: “Wilson Jeugd Leren Baseball Handschoenen - Linkshandige worp”.

Onze handschoenen komen nu in aanmerking voor veel meer zoekopdrachten, inclusief die die we hadden gezien tijdens gebruik van onze keyword research tool.

We hebben dit met al onze topproducten gedaan (ca. 15-20% van alle producten) waarbij we zoveel mogelijk extra details hebben toegevoegd als maar mogelijk was.

Snelle tip: Mijn favoriete research-tool is de gratis SEMRush Keyword Magic Tool - het laat alle mogelijke zoekopdrachten zien bij de keywords die je kiest.

Het resultaat: 250% algemene toename in kliks vanaf Google Shopping, groei in het aandeel impressie, betere Click Through Rates en meer kliks uit al bestaand verkeer met een hoog conversieratio.

Sommige producten met 0 verkeer kregen 50+ kliks per dag na een aantal simpele aanpassingen.

Om het samen te vatten: onze ervaring met titel optimalisatie heeft uitgewezen een grote invloed te hebben op verkeer en de kwaliteit van verkeer vanuit Google Shopping campagnes. We bevelen je sterk aan om de tijd te nemen om het te doen, met een grote nadruk op topproducten.

 

#2. 30% Toename in de ROAS van een Shopping campagne door het toevoegen van 3 negatieve keywords

Het probleem: de ROAS voor onze 5 belangrijkste productgroepen gaf niet het resultaat dat we wilden zien.

De Oplossing: Kosten verminderen door het opzoeken van verliezende keywords met een hoge dichtheid in het zoekopdracht rapport. We keken naar herhalende patronen en zoekgedrag dat geen verkopen oplevert. (We hebben ook geleerd wat wel werkt en waar belangrijke bied optimalisaties kunnen worden toegepast.)

Vanuit onze ervaring trekken shopping campagnes veel long- en mid-tail zoekopdrachten aan en is dus de beste manier om negatieve keywords toe te voegen door het combineren van data van veel zoektermen die bepaalde keywords bevatten en niet voldoende resultaat opleveren (in plaats van alleen uitsluiten van specifieke termen).

Snel voorbeeld:

Onze productgroep op #1 met veel verkeer bediende die zoekopdrachten die 3 branded keywords bevatten die echter nooit tot enige sale leidden.

De branded keywords werden verspreid over vele verschillende zoektermen, en leidden naar producten in die groep, en waren bovendien verantwoordelijk voor 30% van de totale kosten voor die productgroep.

We hebben die 3 branded termen uitgesloten en zagen onmiddellijk een 30% groei op Return on Ad Spend voor die productgroep.

Waar je naar wilt zoeken:

Branded termen. Branded termen kunnen een zegen of een vloek zijn, zorg er alleen voor dat shopping campagnes geen ongewenste branded termen inbrengt (irrelevant / niet-converterend, etc). Neem slimme beslissingen en je bespaart jezelf behoorlijk veel marketingbudget.

Repeterende zoekpatronen. Mensen zoeken op verschillende manieren, maar kijk eens beter naar jouw zoektermen rapport om patronen te vinden, waarvan sommige wel leiden tot een verkoop en andere niet.

We hebben gezien dat bij een bepaalde kledingcategorie geen enkele query met het woord “heren” een verkoop oplevert - waarschijnlijk omdat juist die producten aantrekkelijker waren voor vrouwen.

We voegden “heren” als een negatief toe aan die campagne en bespaarde zodoende de kosten van 500+ kliks per maand.

Niet-commerciële keywords. Dit is fundamenteel, maar er zou niet overheen gekeken moeten worden. Zorg voor een degelijke lijst met negatieve keywords met overduidelijke termen (‘gratis’, ‘gebruikt’ etc.), maar zorg ook voor een lijst van niet zulke termen die je hebt gevonden in de rapporten van AdWords, en die juist niet werken voor jouw bedrijf.

Het Resultaat. Vóór het uitsluiten van ‘verliezende’ keywords - periode van 30 dagen:  

Na het uitsluiten van ‘verliezende’ keywords - de volgende 30 dagen:

Na zo ongeveer een maand nadat we dit hadden geïmplementeerd bij onze 5 belangrijkste productgroepen, bleek dat onze ROAS was gegroeid met 178%!

We zijn simpelweg opgehouden met betalen voor ons niet-converterend / irrelevant verkeer en dat heeft een geweldige invloed gehad op de winstgevendheid van onze campagne.

 

#3. Verbeterde Click Through- en Conversieratio na het optimaliseren van de prijzen

Het probleem: Sommige producten/productgroepen hadden een zeer lage CTR of conversieratio. Prijzen zijn zonder twijfel een van de meest belangrijke factoren voor succes bij Google Shopping.

Het voeren van een goede prijs-strategie, waar je de ‘sweet spot’ weet te vinden voor iedere productgroep of misschien zelfs ieder product in jouw onderneming is een voortdurende en complexe taak die periodiek overzicht vereist.

Wij hebben opgemerkt dat in bepaalde zaken we zelfs een groot succes hadden zelfs als onze prijzen niet bepaald concurrerend waren (waarschijnlijk door weinig concurrentie / Google algoritmes die onze producten super relevant vonden), maar in veel andere gevallen vroegen onze prijzen om aanpassingen.

De oplossing: we hebben drie hoofdstappen genomen:

- Voeg custom labels toe met daarin de verkoopprijs, inkoopprijs en winstmarges voor ieder product op Google Shopping (je kunt deze informatie gemakkelijk gebruiken in andere kanalen met DataFeedWatch).

- Markeer alle producten die aandacht nodig hebben op het gebied van prijzen - normaal gesproken alle producten met een lage CTR en prijzen die niet concurrerend zijn. (Denk eraan om even te kijken naar de relatieve CTR per productgroep).

- Maak prijsaanpassingen waar we kunnen - gezien onze winstmarges en het potentieel dat we denken dat er bestaat bij dat product / die productgroep.

Het resultaat: We zijn nog lang niet klaar met prijsaanpassingen, maar de resultaten tot nog toe zijn veelbelovend:

  • De conversieratio’s van sommige producten groeiden tot wel 50%;
  • De CTR van al onze shopping campagnes verbeterde met 15% - CTR heeft een immens effect op de kwaliteitsscore van onze advertenties;
  • Sommige productgroepen, die voorheen zeer weinig verkeer kregen, krijgen nu behoorlijk verkeer door een verbeterde CTR.

We maken nu een maandelijks overzicht van het AdWords-rapport om vast te stellen waar we de prijzen kunnen optimaliseren en we nemen nu ook Shopping mee in onze algemene prijsstrategie.

Dat is het, deze 3 stappen hebben ons geweldig geholpen om de RoI van onze Shopping campagnes te verbeteren, en we hopen dat jij jouw voordeel hieruit kunt halen door ze te implementeren in je campagnes en ook goede resultaten te zien.