Het is tegenwoordig moeilijk om een zinnig gesprek over marketing te voeren zonder dat het onderwerp sociaal bewijs ter sprake komt. CXL definieert sociaal bewijs als het fundamentele idee dat consumenten aankoopbeslissingen nemen op basis van een behoefte om net zo te zijn als andere consumenten wier mening ze waarderen en vertrouwen.
Daarom presenteren marketeers klantenrecensies, getuigenissen, deelknoppen, vertrouwensbadges en klantengalerijen om de verkoop te stimuleren en telefoontjes te genereren door 'bel ons nu'-knoppen toe te voegen aan hun websites.
Weinigen zullen de stelling betwisten dat de fundamentele menselijke psychologie verklaart waarom consumenten het ene product verkiezen boven het andere. Moz citeert de conclusie van psycholoog Robert Cialdini over het belang van sociaal bewijs voor e-commerce in het koopproces. De bestsellerauteur en psycholoog beweert dat wanneer mensen zich onzeker voelen over wat ze moeten doen of kopen, ze gewoonlijk de massa volgen en vertrouwen op wat anderen doen.
Onderzoek ondersteunt de invloed van sociaal bewijs. Hubspot rapporteert de onderzoeksresultaten van Invesp, die beweren dat 90% van de consumenten online reviews leest voordat ze een aankoop doen. Opmerkelijk is dat 88% van diezelfde deelnemers ook aangeeft dat ze online reviews evenveel vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling.
Dus hoe kan je e-commerce site sociaal bewijs aantonen? Laten we eens kijken naar een aantal van de beste manieren om dit te doen.
Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie
Er gaat niets boven een persoonlijke aanbeveling van een vriend of een vertrouwd familielid om een potentiële klant op de hoogte te brengen. Daarom gelooft AddThis in het gebruik van deelknoppen als een sociaal bewijsmiddel.
Met deelknoppen kunnen klanten gemakkelijk een bedrijf promoten. Strategisch geplaatste deelknoppen op een website moedigen klanten aan om in wezen deel uit te maken van het verkoopteam dat het woord verspreidt over merken die ze leuk vinden. Er zijn verschillende deelknoppen beschikbaar.
Een zwevende deelbalk bevindt zich op goed zichtbare plaatsen op zowel mobiele schermen als desktoppagina's. Wat dit type deelbalk zo populair maakt, is dat hij op desktops aan de linkerkant van een webpagina zweeft en op mobiele telefoons aan de onderkant van het scherm, zodat hij niet in de weg zit van de inhoud en gemakkelijk kan worden gelezen.
Een andere deelknop die resultaten oplevert, is de pop-up versie. Zoals de naam al doet vermoeden, verschijnt deze knop op de pagina op een prominente en goed zichtbare plaats. Zelfs digitale amateurs kunnen deze deelknop gemakkelijk aan hun website toevoegen omdat er geen codering nodig is. Gelukkig werken pop-up deelknoppen even goed op mobiele als op desktopschermen zonder dat voor elk type apparaat extra aangepaste code nodig is.
Het vierde type deelknop staat bekend als een uitbreidende deelknop. Zoals de naam al aangeeft, breidt deze knop zich uit wanneer een sitebezoeker er met de muis overheen beweegt, zodat hij content kan delen met 200 of meer mediasites.
Inline deelknoppen bieden een ander type knop dat kan worden gebruikt voor promotionele doeleinden. Deze knop is ingebed in de inhoud. Deze onopvallende methode geeft een merk volledige controle over waar ze de knop plaatsen voor een vlekkeloze klantervaring. E-commerce bedrijven gebruiken vaak inline deelknoppen op productpagina's.
Zoals het populaire gezegde luidt: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Daarom is het delen van afbeeldingen zo effectief. Als je je muis boven een foto of afbeelding laat zweven, dan kan deze worden gedeeld.
Ten slotte kunnen banners ook worden gedeeld om toe te voegen aan de doos met promotietrucs van elk bedrijf. Deze afbeeldingen worden strategisch gepositioneerd aan de boven- of onderkant van een digitaal scherm voor maximale impact.
Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie
Positieve beoordelingen zijn van cruciaal belang voor zakelijk succes in een marketingomgeving waar de rankings van een bedrijf online worden gepubliceerd via sites als G2, Consumer Affairs, en Trust Pilot. Startende bedrijven moeten prioriteit geven aan het zo snel mogelijk verkrijgen van die eerste beoordelingen, aangezien potentiële klanten mogelijk geen vertrouwen hebben in een bedrijf dat geen online feedback heeft.
CXL moedigt zakelijke professionals ten zeerste aan om beoordelingssites en forums regelmatig te controleren. Een tijdige reactie op commentaar wordt zowel verwacht als vereist om een positieve indruk te bevorderen die het vertrouwen van potentiële klanten waardig is.
WPForms is een populaire tool die je kunt gebruiken om te vragen naar die belangrijke klantbeoordelingen die je nodig hebt om vertrouwen op te bouwen bij toekomstige klanten. Gebruikers houden van het feit dat ze geen code hoeven te schrijven om klantenenquêtes te produceren die perfect zijn om de waardevolle feedback te verzamelen die alle bedrijven nodig hebben.
Wees gewaarschuwd. Hoe verleidelijk het ook is om de negatieve recensies te negeren, je moet reageren.
Gezien de tijdrovende aard van dit soort toezicht, is het voor veel kleine en middelgrote ondernemingen zinvol om hiervoor een reputatiemanagementtool te gebruiken.
Een paar van de populairdere tools die momenteel worden aangeprezen zijn Brand24, Mention, YouScan, Google Alerts, SocialMention en Reputology. Voor bedrijven met een strikt budget zijn de gratis opties Google Alerts, BuzzSumo, Hootsuite en SocialMention beschikbaar.
Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie
Zoals hierboven vermeld, willen mensen het gevoel hebben dat ze kopen van een bedrijf dat actief is en een goede reputatie heeft. Een softwareprogramma dat verkoop, paginabezoeken en andere specifieke acties bijhoudt is ProveSource.
De belangrijkste kenmerken van deze tool zijn automatische tracking, paginabezoeken en integraties met specifieke platforms van derden. Bovendien maakt ProveSource het gemakkelijk voor marketeers om titel kleur, links, pictogrammen, en andere design-elementen aan te passen.
TrustPulse is een ander sociaal bewijs zakelijk hulpmiddel dat het waard is om beoordeeld te worden, met aantrekkelijke, opvallende pop-ups die aankopen, aanmeldingen en demo-registraties bijhouden. Een gratis versie moedigt budget-beperkte start-ups aan om het eens te proberen. Met een kort, drie minuten durend set-up proces, belooft TrustPulse de verkoop aanzienlijk te stimuleren. Net als ProveSource, is TrustPulse compatibel met WordPress, WooCommerce, Mailchimp, Shopify, AWeber, en vele andere platforms.
Fera moedigt een verlanglijstteller aan als een ander e-commerce sociaal bewijsmiddel dat de bedrijfsverkoop kan stimuleren.
De manier waarop het werkt, is dat het zich richt op verlaten karren als een methode om aarzelende kopers aan te moedigen. De verlanglijstteller werkt net als de andere hierboven genoemde tools door het bevorderen van de populariteit van bepaalde items als een manier om aarzelende kopers te overtuigen met het sociale bewijs dat ze nodig hebben voor een extra zacht duwtje om af te rekenen.
Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie
Een gesprek over sociaal bewijs is niet compleet zonder de voordelen van het publiceren van vertrouwensbadges op je site te bespreken.
Dit zijn de kleine pictogrammen die de betrouwbaarheid van je bedrijf bevestigen, zodat potentiële klanten zich veilig voelen bij het verstrekken van gevoelige betalingsinformatie. Het is geen geheim dat consumenten te veel horrorverhalen hebben gehoord over identiteitsdiefstal en andere bedrijfsfraude om nietsvermoedende mensen hun geld afhandig te maken.
Door het gebruik van vertrouwensbadges, verhoogt een start-up bedrijf in feite zijn vertrouwensstatus door associatie met gevestigde autoriteitssites. In een competitieve situatie kan het tonen van de juiste vertrouwensbadge daadwerkelijk het verschil maken tussen een verkoop doen en het verliezen van een concurrent.
Als je de realiteit bekijkt van een online transactie waarbij van klanten wordt verwacht dat ze creditcardgegevens verstrekken aan een bedrijf waar ze nog nooit van hebben gehoord in ruil voor een product dat ze nog nooit hebben gezien of aangeraakt, dan wordt het duidelijk waarom vertrouwensbadges werken.
SSL-badges zijn een van de meest voorkomende badges op websites. In Google Chrome heb je bijvoorbeeld waarschijnlijk het slotpictogram opgemerkt dat aangeeft dat een website veilig is en een SSL-certificaat heeft. Wanneer een sitebezoeker dat slotje ziet, heeft hij doorgaans veel meer vertrouwen in het verstrekken van persoonlijke betalingsgegevens.
Een ander zegel dat vertrouwen wekt bij nieuwe bezoekers, is een geld-terug-zegel. Consumenten zijn minder terughoudend om online aankopen te doen als ze denken dat ze het product kunnen retourneren. Een van de strategieën die Amazon met succes heeft gebruikt om een van de grootste online ondernemingen ter wereld op te bouwen, is het aanbieden van een geld-terug-garantie.
Ook vertrouwensbadges voor een gratis proefperiode worden steeds populairder. Risicomijdende consumenten zijn eerder geneigd een gratis proefperiode te overwegen. Deze "probeer het, je zult het leuk vinden"-filosofie is een bewezen manier om aarzelende kopers die vertrouwen maar lastig vinden te bereiken.
Gratis verzending is ook een aantrekkelijke manier om nieuwe klanten te winnen. Daarom is het plaatsen van een gratis verzendingsbadge op een bedrijfswebsite zinvol. In een concurrerende markt waar consumenten in een fractie van een seconde van je bedrijf kunnen wegklikken naar de site van een concurrent, moeten marketeers elk beschikbaar sociaal bewijsmiddel gebruiken om de beste resultaten te behalen.
Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie
Getuigenissen gaan hand in hand met positieve recensies om nieuwe potentiële klanten te overtuigen om een sprong in het diepe te wagen en tot aankoop over te gaan. Testimonial Tree biedt software aan die automatisch positieve getuigenissen van je tevreden klanten verzamelt en deelt. Deze tool promoot klantenverhalen op beoordelingssites en andere social media platformen.
Een andere belangrijke speler die de moeite waard is voor marketeers die getuigenissen optimaal willen benutten is Boast.
Het geheime wapen van dit bedrijf is video. Marketeers beginnen de kracht van video te waarderen, aangezien giganten als YouTube en TikTok de liefde van consumenten voor dit soort creatieve uitingen blijven gebruiken. In vergelijking met geschreven getuigenissen, maken video getuigenissen vaak een langdurigere indruk.
Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie
Marketeers die metrics en statistieken volgen in hun zoektocht naar marketingdata, zullen de overweldigende impact van fotoafbeeldingen snel waarderen. Search Engine Journal meldt dat maar liefst 77% van de consumenten zegt dat foto's van klanten meer invloed hebben gehad op hun beslissing tot aankoop dan professionele beelden die door het bedrijf zijn gekocht en betaald.
Socialphotos is een app die kan worden geüpload naar een bedrijfswebsite om foto's van klanten te verzamelen en weer te geven voor marketingdoeleinden. Het basisplan is zeer betaalbaar met huidige prijzen vanaf $15 per maand. Dit plan biedt onbeperkte paginagalerijen. Socialphotos helpt nieuwe klanten door de app voor hen te uploaden, zodat ze gemakkelijk aan de slag kunnen.
Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie
Er is substantieel bewijs dat sociaal bewijs een aanzienlijke geloofwaardigheid verleent aan de reputatie van een bedrijf.
Slimme marketingprofessionals omarmen tools die het sociale bewijs kunnen leveren dat nodig is om de conversie te verhogen. Gunstige recensies en getuigenissen van klanten zijn de levenskracht van marketing geworden in de evolutie van de e-commercemarkt.