Als je er al langer over nadenkt om jouw fysieke winkel online te zetten dan is dit het perfecte moment om het daadwerkelijk te doen. Zelfs als je er voorheen nog niet over na hebt gedacht is dit momenteel een mogelijkheid die je serieus moet overwegen.
Jouw bedrijf heeft veel voordelen met een online aanwezigheid, zowel nu als in de toekomst. De kans is groot dat jouw bestaande klanten al een manier zoeken om jouw producten online te kopen. En daarnaast bevinden we ons natuurlijk in vreemde en moeilijke tijden met de huidige pandemie. Deze maakt het waarschijnlijk onmogelijk om jouw fysieke winkels open te hebben zoals je dat normaal zou doen.
Laten we alle feiten op een rijtje zetten zodat ook jij enthousiast kan worden over dit concept. Als je het al een lange tijd hebt uitgesteld, dan is nu het moment aangebroken. Ben je toch nog niet zeker? Dan hebben we informatie die je gerust zal stellen.
We gaan kijken naar welk platform je het best kunt gebruiken door de juiste vragen te stellen, en vervolgens gaan we samen met jou stap-voor-stap kijken wat je moet doen om jouw fysieke winkel online te krijgen. Hierdoor heb je een goed doordacht plan en de juiste marketingstrategieën zodat jouw omzet kan groeien.
Het is altijd verstandig om naar de cijfers te kijken als je een zakelijke beslissing maakt, zo ook bij het het inzetten van jouw online beschikbaarheid.
Europa:
Verenigde Staten:
Azië:
Als je nog extra overtuiging nodig hebt, er zijn veel voordelen met het verplaatsen van jouw shop naar het online e-commerce gebeuren.
Ga terug bovenaan de pagina of download het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Wees gerust, het is namelijk niet nodig om een complete website te bouwen om jouw producten online te verkopen.
Het maakt niet uit hoe bedreven je bent met het internet, er is een winkel optie beschikbaar voor jou. De diensten helpen je met een platform om jouw producten te hosten. En je kunt het jezelf niet veroorloven om het nog langer uit te stellen! Omzet die je nu misloopt in jouw fysieke winkel, zowel in het algemeen als tijdens deze crisis, kun je gemakkelijk online aanvullen.
Social media platformen zijn ook een waardevolle toevoeging om te proberen. Als je ooit Facebook of Instagram hebt gebruikt dan heb je waarschijnlijk producten gezien die via dat platform worden verkocht. Berichten worden verkoopmogelijkheden, mensen die aan het browsen zijn kunnen direct vanaf hun scherm kopen.
Dit zijn een aantal van de meest gekozen kanalen waarop je kunt verkopen:
Je stelt jezelf waarschijnlijk de vraag "Welk platform is het meest geschikt voor mij?". Jouw bedrijf is net zo uniek als jij dat bent, en deze platformen zijn niet 'one size fits all'. Daarom is het belangrijk de juiste vragen te weten als je gaat zoeken naar het juiste platform.
Zorg ervoor dat je deze vragen bij de hand hebt terwijl je gaat kijken welk platform het beste bij je past:
Wat zijn de totale eigendomskosten?
- hoeveel ben je bereid om maandelijks te besteden- zijn er extra kosten per transactie?
Is het eenvoudig te installeren en eenvoudig te gebruiken?
- kijk eens op de FAQ's (Veel Gestelde Vragen), probeer het zelf als ze een gratis proefperiode aanbieden
Hoe flexibel is de front-end, of de sjablonen?
- sjablonen zijn natuurlijk fantastisch, maar kan je het aanpassen zoals je dat wilt?
Hoeveel producten verkoop ik en hoeveel producten kan het platform hosten?
Is er support aangeboden, en zo ja, wanneer is deze beschikbaar? Zijn er extra kosten aan verbonden?
Kan het geïntegreerd worden met mijn bestaande bedrijfssystemen of integraties van derden die ik mogelijk nodig hebt, zoals mijn huidige verzend-, boekhoud- en POS-systemen?
- je wilt dat het past in jouw bedrijf, niet dat het een belemmering gaat worden.
Ga terug bovenaan de pagina of download het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Uw online winkel beginnen is een stuk eenvoudiger dan voorheen. Dus als je nog twijfels hebt vanwege eerdere ervaringen dan is het nu tijd hier samen doorheen te lopen. We zullen samen de tools ontdekken die nodig zijn om de twijfels weg te nemen. En wie weet, misschien begin je het zelfs wel leuk te vinden!
Als je niet heel erg zeker bent in jouw eigen internetvaardigheden dan is een eenvoudiger, gebruiksvriendelijk e-commerce platform misschien de beste optie voor jou. We hebben gezien dat winkeliers erg geïnteresseerd zijn in Shopify, BigCommerce, en Prestashop. Dit zijn goede plekken om te beginnen. Je kan ze ook rechtstreeks integreren met DataFeedWatch om jouw feed eenvoudig te optimaliseren.
Ga terug bovenaan de pagina of download het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Maak een plan van aanpak die je gaat helpen deze stappen te navigeren. Neem elementen op als:
Het maken van een marketingstrategie voor jouw online winkel betekent misschien dat je op een andere manier moet denken dan bij jouw fysieke winkel. Begin met jouw algemene doelen zodat je een duidelijk beeld heeft van wat je wilt bereiken. Vervolgens is het tijd om na te denken over wie jouw doelgroep is. Waarschijnlijk zullen het de mensen zijn die nu al naar jouw winkel komen. Kies een marketingkanaal waar het voor je het meest waarschijnlijk is dat je ze gaat tegenkomen.
Je hebt onderzoek gedaan en antwoorden gekregen op al jouw vragen. Nu is het tijd om te kiezen voor een e-commerce platform. Stel jouw account volledig in, maak jezelf bekend met de lay-out en leer de basisbeginselen.
Totaal van de kosten van de maandelijkse reclame, verzending en verpakking, maandelijks e-commerce abonnement /kosten, enz. Kijk hier naar alle taken die je zelf uitvoeren om kosten te besparen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om de verpakking en verzending zelf te doen in plaats van uitbesteden? Vergroot jouw aanwezigheid op sociale media om zo gratis meer zichtbaarheid te krijgen. Je kan de kans vergroten dat informatie over jouw winkel wordt gedeeld door interessante en creatieve content met betrekking tot jouw producten te maken.
Welke producten ga je online verkopen? Het is het beste om je te richten op je bestsellers en artikelen waarvan je hebt gemerkt dat er veel naar wordt gevraagd. Op die manier kan je jezelf aanpassen aan een bredere consumenten basis en geen tijd of energie verspillen aan producten die je toch niet veel gaan opleveren. En je kan natuurlijk altijd nog producten toevoegen.
Heb je al een voorraad van jouw producten en een gevestigde bron of moet je met een nieuwe leverancier zoeken? Houd bij het zoeken van een nieuwe leverancier rekening met een aantal punten zoals kosten, gemak, kwaliteit, veiligheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en dienstverlening.
Je moet ook beslissen hoe je bestellingen afhandelt, of eenvoudiger gezegd: het proces van de producten bij jouw klanten te krijgen. Heb je een klein bedrijf en kan je alle verzendingen zelf regelen? Als dat niet mogelijk is moet je mogelijk een uitvoerende dienst inhuren om de bestellingen voor jou uit te verwerken.
Ga terug bovenaan de pagina of download het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Marketing is de crux van het online verkopen van jouw producten. Het beïnvloedt hoe je wordt gezien op het moment dat kopers kiezen tussen jou en jouw concurrentie, of dat ze jou überhaupt gaan vinden. Goede marketing kan je een hogere klikfrequentie opleveren en dat kan leiden tot hogere verkoopcijfers.
Het doel is om de klant te verleiden en ze het vertrouwen te geven dat je hoogwaardige producten gaat leveren. Bouw een geweldige online reputatie op met beoordelingen en klantrecensies om meer groei te stimuleren.
Haal het meeste uit jouw online advertenties door de gegevens die aan jouw producten zijn gekoppeld te optimaliseren. Weergegeven advertenties zijn over het algemeen afgestemd op de interesses van kopers (bijvoorbeeld op sociale media en websites) of hoe dicht jouw producten overeenkomen met de gezochte zoekwoorden. Elk kanaal heeft verschillende productfeed vereisten. Het gebruik van optimalisatie tools voor gegevensfeeds zoals DataFeedWatch kan helpen om het giswerk weg te nemen, aangezien de vereisten al worden vermeld. Breng jouw datafeed grondig in kaart om jouw inzet te maximaliseren. Facetten zoals het kiezen van de juiste productcategorie voor al jouw producten kan al een groot verschil maken.
Hier zie je dat jouw optimalisatie inzet zijn vruchten afwerpt. Jouw feed werkt achter de schermen om jouw online advertenties op het juiste moment aan mensen weer te geven. Nu hoef je alleen nog maar te beslissen op welk kanaal je wilt adverteren. Meestal betaal je per klik en kan je een dagbudget instellen.
Je kan tekstadvertenties, shopping advertenties (met foto's) of display advertenties (verschijnen op websites) gebruiken. Je moet een Google Merchant account hebben om aan de slag te kunnen. Wanneer je met Google adverteert moet je ook beslissen of je jezelf wilt concentreren op vertoningen (hoe vaak jouw advertentie wordt bekeken), conversies (actie door iemand ondernomen) of het aantal klikken. Vervolgens kan je bieden op hoeveel je bereid bent te betalen wanneer een van deze dingen gebeurt.
Voordelen - Je hebt de mogelijkheid om een breed publiek te bereiken, vooral met behulp van zowel tekstadvertenties als shopping advertenties
Nadelen - Concurrenten kunnen hoger scoren op de pagina's met zoekresultaten dan jij, waardoor jouw zichtbaarheid afneemt
Zet een advertentiecampagne op Facebook om zichtbaar te worden wanneer gebruikers aan het scrollen zijn.
Voordelen - Eenvoudig in te stellen, gebruiksvriendelijk als je ook een Facebook Business pagina hebt, gemakkelijk te integreren met Instagram
Nadelen - Richt zich op de algemene interesses van de gebruiker in plaats van op een product waarnaar ze op dat moment zoeken
Amazon
Adverteer op Amazon met advertenties die worden weergegeven in zoekresultaten en productpagina's, zowel op als buiten de site.
Voordelen - Aangezien je net begint en jouw merk misschien nog niet zo bekend is, dan kan je profiteren van de vertrouwde reputatie van Amazon. Je producten staan naast een aantal van de meest bekende merken, deze gaan je helpen het vertrouwen van online shoppers te winnen.
Nadelen - Het instellen van jouw advertenties is mogelijk iets moeilijker dan op andere platformen.
Search Engine Optimization is essentieel voor jouw groei. Het is een proces van onbetaalde, natuurlijke rangschikking op zoekmachines, bijvoorbeeld zoals Google. Dit is jouw plaatsing op de zoekpagina zonder te betalen voor klikken.
Als je hoog op het organische gedeelte van de zoekresultaten verschijnt, geeft dit de klant vertrouwen dat je een gerenommeerde online winkel bent. Je kan jouw organische SEO succes volgen door jouw CTR (klikfrequentie) bij te houden of hoe vaak iemand naar een product heeft gezocht gerelateerd aan jouw winkel en klikte op jouw link.
Een gezonde productfeed heeft direct invloed op hoe jouw advertenties presteren. Hoe beter jouw feed is geoptimaliseerd, des te relevanter zijn jouw producten voor de zoekwoorden van een klant. Dat betekent voor jou een grotere kans op verkoop! Er zijn een aantal belangrijke punten waarop je jezelf kan concentreren om ervoor te zorgen dat jouw advertenties zich onderscheiden van die van jouw concurrenten.
Product Titels
Product titels kunnen jouw reclamecampagne maken of breken. Afhankelijk van waar je adverteert kan je de titels anders optimaliseren.
Als je bijvoorbeeld op Google verkoopt dan is het belangrijk om het merk in de titel op te nemen (in de meeste gevallen moet dit het eerste woord zijn dat wordt weergegeven). Je kan de functie 'Combineren' gebruiken om specifieke woorden uit jouw feed te halen en ze samen te voegen om de perfecte titel te creëren.
Met Facebook daarentegen hoef je het merk niet direct aan de titel toe te voegen. In plaats daarvan kan je het eenvoudig toevoegen aan het veld 'Merk' in jouw productfeed.
Productafbeeldingen
Jouw productafbeeldingen moeten aantrekkelijk zijn, het productontwerp, het gevoel en de stijl van jouw bedrijf weergeven. Overweeg een professionele fotograaf in te huren of doe het zelf met jouw mobiele telefoon.
Afhankelijk van het platform waarop je adverteert werken verschillende soorten afbeeldingen beter. Een vereiste voor Google Shopping advertenties is dat het item op een neutrale achtergrond staat zonder tekst, terwijl lifestyle foto's beter werken voor sociale platformen als Facebook en Instagram.
Je kan experimenteren met verschillende soorten afbeeldingen om te zien welke het beste presteren met jouw advertenties.
Ga terug bovenaan de pagina of download het Ultieme Google Merchant Center Handboek
Of het voor jou momenteel nu niet mogelijk is om jouw fysieke winkel open te hebben of dat je klaar bent om jouw bedrijf uit te breiden, nu is het moment om jouw online winkel te starten.
Besteed wat tijd aan het samenstellen van een actieplan, onderzoek welke tools het beste bij jouw plan passen en stel jouw marketingstrategie op. Je hebt het voordeel dat het hele proces in de loop der jaren een stuk gemakkelijker is geworden om het zelf te doen.
Consumenten kopen vanaf hun mobiele apparaten en gebruiken het internet om meer informatie te verzamelen over artikelen waarin ze geïnteresseerd zijn. Dus waarom zou jouw bedrijf niet mee kunnen doen? Er zijn veel bronnen beschikbaar om ervoor te zorgen dat jouw online overgang succesvol zal zijn.