Paweł Fijak
Dat komt omdat Bol.com de grootste shopping website in Nederland is, met een omzet die ongeveer 50 procent hoger is dan hun beste concurrent. In België is Bol.com de op drie na grootste online retailer.
Klik op de links om rechtstreeks naar een specifiek onderdeel te gaan:
Wat is Bol.com?
Bol.com is een online marktplaats en winkel voor consumenten in Nederland en België. Het werkt op dezelfde manier als Amazon, ze verkopen rechtstreeks aan consumenten en bieden hun platform aan als een marktplaats waar andere online retailers producten kunnen aanbieden en doorverkopen.
De producten die verkrijgbaar zijn bij externe verkopers op Bol.com omvatten zowel nieuwe als gebruikte goederen. Ze zijn gevestigd in Nederland en hebben een omzet van meer dan € 1 miljard. Ze maken deel uit van de Royal Ahold Delhaize NV bedrijvengroep en hebben verschillende prijzen gewonnen. Enkele van de meest recente zijn:
- Beste Online Winkel in Nederland in 2015 en 2016
- Beste Webshop in België in 2015 en 2016
Bol.com heeft een aanbod van ongeveer 15 miljoen producten. De categorieën omvatten:
Boeken | Muziek film en games |
Computers en elektronica |
Speelgoed en hobby’s |
Baby en kind | Beauty en gezondheid |
Sieraden en accessoires |
Sport en vrije tijd |
Kantoor en school |
Huishouden en koken |
Tuin en Doe-Het-Zelf |
Huisdierbenodigdheden |
Waarom zou u moeten verkopen op Bol.com?
Bol.com is een van de grootste en meest gebruikte e-commerce websites in Nederland en België. Ze hebben naar eigen zeggen acht miljoen klanten, met elke dag twee miljoen bezoekers.
Dit is het grootste voordeel van Bol.com - de grootte en het marktpotentieel.
Bovendien biedt Bol.com een reeks aanvullende diensten om verkopers te helpen hun productweergaven volledig te optimaliseren, zoals fulfilmentdiensten waarbij Bol.com de verzending van uw producten verzorgt.
Het is ook mogelijk om een Bol.com verkopersaccount te koppelen aan uw interne verkoopsysteem, daarnaast bieden ze een partnerservice waar verkopers terecht kunnen om antwoorden op vragen te krijgen, evenals voor ondersteuning en advies.
Bol.com heeft ook een partnerprogramma dat het Bol.com Partner Program wordt genoemd. Ze hebben naar eigen zeggen 30.000 affiliates die producten promoten op hun website, inclusief de producten die u, als deelnemende verkoper, aanbiedt. Zoals met alle partnerprogramma's, vergroot het Partnerprogramma op Bol.com het bereik van zowel het hoofdplatform als, potentieel, uw individuele producten. Met andere woorden, het helpt u om kopers te vinden voor de producten die u verkoopt.
Ten slotte biedt Bol.com verschillende advertentie opties om de zichtbaarheid van de producten die u verkoopt te vergroten. Dit omvat banners en gesponsorde producten. U kunt ook adverteren in een online tijdschrift van Bol.com zoals Style Magazine, Tech Magazine of Home Magazine. Deze hebben samen een lezerspubliek van bijna een miljoen, maar de echte kracht van deze online publicaties is dat ze gericht zijn op klanten die geïnteresseerd zijn in uw producten.
Het uiteindelijke advertentieproduct op Bol.com zijn gerichte mailingcampagnes. Deze campagnes maken gebruik van de klantgegevens van Bol.com.
Aan de slag met Bol.com
Voordat u aan de slag gaat met Bol.com hebt u een Nederlands of Belgisch btw-nummer nodig. U moet ook minimaal 10 weken geregistreerd zijn in:
-
- De Nederlandse Kamer van Koophandel
- Het Belgische Ondernemingsregister
Nadat u aan de bovenstaande vereisten heeft voldaan, kunt u een account gaan aanmaken. Dit zijn de belangrijkste stappen:
- Maak een klantaccount aan op Bol.com als u er nog geen hebt
- Log in op uw klantaccount
- Klik in het dropdown-menu op Verkoopaccount
- Voer uw gegevens en de gegevens van uw bedrijf in en accepteer de voorwaarden
- Bol.com zal u vervolgens een e-mail sturen die u moet bevestigen
- Het platform zal ook een brief sturen naar het adres dat u opgeeft. U ontvangt de brief binnen twee dagen, deze bevat een verificatiecode die u nodig hebt om het registratieproces te voltooien.
- Nadat u de verificatiecode hebt ingevoerd, kunt u uw winkel aanmaken op het Bol.com platform en een productfeed uploaden
Productfeed Specificatie
De producten in uw productfeed moeten in een van de bovenstaande categorieën passen. De enige uitzondering hierop is Sieraden, omdat Bol.com momenteel geen producten in deze categorie accepteert.
Alle producten in uw feed moeten een EAN- of ISBN-nummer hebben. Bovendien moet uw productfeed een door tabs gescheiden tekstbestand zijn, met een maximale grootte van 10 MB. Bol.com verwerkt productfeeds om de 30 minuten.
Bol.com productfeeds hebben de volgende verplichte velden:
- EAN
- Interne Referentie
- Naam
- Productklasse
- Omschrijving
- Afbeeldings-URL
- Merk
- Prijs
Kosten
Een winkel aanmaken en uw producten vermelden is gratis op Bol.com. De enige kosten die u betaalt, zijn wanneer klanten uw producten kopen. Wat u precies in rekening wordt gebracht, is afhankelijk van het type product dat u verkoopt, maar de vergoeding bestaat altijd uit twee elementen:
- Een vast bedrag, ongeacht de prijs
- Een percentage van de verkoop
Als u een niet-Nederlandse verkoper bent, is het procentuele element van de vergoeding exclusief btw.
Het vaste tarief varieert van €1 tot €3 euro. Het percentage van de verkoopprijs dat u in rekening wordt gebracht, varieert van 5 tot 17 procent (sieraden hebben een percentage van 25 procent, maar het is momenteel niet mogelijk om producten in de categorie Sieraden aan te bieden).
Hier is een voorbeeld uit de categorie Speelgoed. Het meeste speelgoed heeft een vaste vergoeding van 1 euro en een percentage van de verkoopprijs van 15 procent. Dus als u speelgoed verkoopt voor € 50, zijn de kosten van Bol.com:
- €1 vaste prijs
- €7,50 (15 procent van €50)
- De totale kosten zijn dus €8,50, dus u houdt €41,50 over
Op de Bol.com website kunt u een volledige lijst met vergoedingen en toeslagen voor de producten die u verkoopt bekijken.
Bol.com Optimalisatietips
De standaard optimalisatietips die van toepassing zijn op andere marktplaatsen, zijn ook van toepassing op Bol.com - beschrijvingen interessant maken, afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruiken, uw feed up-to-date houden, enz.
Bovendien moet u ook stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat u voldoet aan de specifieke en goed gedocumenteerde minimale servicenormen die Bol.com vereist. Als u dit niet doet verkoopt u niet zoveel en wordt u mogelijk van het platform verwijderd.
Bol.com volgt de prestaties van verkopers op de voet en moedigt hen aan om voortdurend te werken aan het verbeteren van hun score. Deze prestaties hebben voornamelijk betrekking op levertijden en klantenservice.
Ze willen bijvoorbeeld dat verkopers maximaal twee procent van de bestellingen annuleren. Bovendien moet u alle bestellingen van klanten met track en trace verzenden en ervoor zorgen dat minimaal 98 procent van de bestellingen op tijd wordt geleverd.
Andere minimale standaardvereisten zijn:
- Een retourbeleid waarmee klanten gekochte artikelen binnen 30 dagen gratis kunnen retourneren
- Vragen van klanten binnen 24 uur beantwoorden
- Binnen 24 uur reageren op annuleringsverzoeken
- Beschikbaarheid op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur Nederlandse / Belgische tijd.
- Bestellingen volgens afspraak bezorgen, met een maximale levertijd van acht dagen
- Retourzendingen binnen 24 uur verwerken
Conclusie
Het is makkelijk om te bepalen of u Bol.com zou moeten gebruiken - als u een potentiële groeimogelijkheid voor uw bedrijf ziet in Nederland of België, maar met name Nederland, kunt u Bol.com als een optie overwegen.
Ze hebben het grootste bereik, plus een breed scala aan tools om u te helpen succesvol te verkopen.