DataFeedWatch Blog | Feed Marketing Tips, Adviezen, Inzichten

Verkopen op MyDeal - een beginners handleiding voor retailers

Geschreven door Paweł Fijak | 4-mei-2021 8:00:00

Nu e-commerce blijft groeien in Australië, strijden steeds meer kanalen om de aandacht van handelaren. Een van de vooraanstaande kanalen van e-commerce in Australië is MyDeal. MyDeal werd opgericht in 2011 en is een van de meest toonaangevende marktplaatsen in het land voor huis- en tuinverkoop. Dus wat is er precies nodig om te beginnen met verkoop op een van de beste platforms van Australië?


Wat is MyDeal?

 

MyDeal is een online marktplaats gericht op de detailhandel in huis en tuin. Het merk is in 2011 opgericht in Australië. MyDeal stelt dat het momenteel meer dan 1 miljoen lifestyleproducten aanbiedt op meer dan 3500 verschillende afdelingen. Het merk werkt samen met de meeste grote retailers in Australië, evenals met onafhankelijke verkopers. Het beweert ook de meest vertrouwde marktplaats van Australië te zijn.



 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie

Waarom zou je verkopen op MyDeal?

 

  • Door de sterke aanwezigheid van het merk op de Australische markt, zijn er tal van voordelen aan het verkopen op MyDeal. Het eerste voordeel is het feit dat MyDeal de markt heeft veroverd op het gebied van huishoudelijke artikelen en lifestyle producten. Het is veruit het meest gevestigde platform in Australië als het gaat om de verkoop binnen die niche. Daarom heb je als verkoper, het voordeel dat de meeste klanten naar MyDeal komen wanneer ze online winkelen voor die productengroep.
  • Een ander voordeel van de marktplaats is dat het deskundig advies biedt over marketing, strategie en het gebruik van technologie. Dit bespaart handelaren geld, omdat zij niet langer zelf deskundigen hoeven aan te stellen voor vakgebieden waarmee zij niet vertrouwd mee zijn.
  • Tenslotte is MyDeal ook de thuisbasis van Australia's Night Online. Dit nationale evenement is exclusief voor MyDeal-verkopers en is een van de grootste verkoopevenementen van Australië. Dit geeft verkopers een geweldige kans om nieuwe klanten aan te trekken.

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie

Aan de slag

 

Om in aanmerking te komen voor verkoop op MyDeal, moet je voldoen aan/akkoord gaan met de volgende vereisten:

  • Ga akkoord met de verkoopsvoorwaarden en de serviceovereenkomst
  • Verkoop in AUD
  • Verkoop producten in overeenstemming met de Australische product- en consumentenveiligheidsvoorschriften
  • Beschik over je eigen voorraad - Derden mogen niet betrokken zijn bij verkoop en voltooiing
  • Lever in heel Australië binnen een maximum van 15 dagen
  • Voor levering is voorafgaand aan de verzending geen vrachtofferte vereist
  • Wees in staat om binnen 48 uur na ontvangst te reageren op verzoeken van de klantenservice
  • Wees in staat om problemen met garantie en nakoming binnen een periode van 10 werkdagen op te lossen

 

Je moet ook producten verkopen die verband houden met een van de volgende afdelingen:

  • Meubels
  • Huis & Tuin
  • Toestellen
  • Elektronica
  • Gereedschap & Uitrusting
  • Baby & Kinderen
  • Speelgoed & Spelletjes
  • Sport & Buitenleven
  • Gezondheid & Beauty
  • Kleding & Accessoires
  • Boeken & Media
  • Kunst & Amusement
  • Voedsel, Dranken & Sterke drank

Verkopers van producten die buiten deze categorieën vallen, zullen geen toestemming krijgen om op de marktplaats te verkopen.

 

Om te beginnen met verkopen op MyDeal moet je de volgende gegevens invullen:

  • Naam (voor- en achternaam)
  • Naam van je bedrijf
  • Bedrijfswebsite
  • E-mailadres en telefoonnummer
  • Het winkelwagensysteem dat je gebruikt, bijvoorbeeld BigCommerce of Shopify
  • Een schatting van het aantal listings dat je verwacht te hebben
  • Het soort product(en) dat je gaat verkopen

Er is ook ruimte om eventuele aanvullende gegevens in te vullen in de "bericht" sectie. Dit zou ook een goede plek zijn om eventuele vragen over de sollicitatieprocedure te stellen.

 

Nadat al je gegevens ingevuld zijn, klik je op "aanvraag verzenden".

 

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie

Productfeeds voor MyDeal

 

Degenen die hun verkoop handmatig beheren via MyDeal Marketplace en geen gebruik maken van API's om producten in te dienen, kunnen nieuwe producten introduceren of bestaande producten bijwerken met behulp van de functie "Nieuwe producten bijwerken of creëren" in het portaal.

 

Om dit te doen, moeten verkopers een Product Data CSV-bestand maken en het importeren in de marktplaats. Nadat het bestand succesvol is geïmporteerd (zonder fouten), zullen alle nieuwe producten of product updates op MyDeal worden geplaatst.

 

Over het algemeen kun je producten op 3 manieren op MyDeal plaatsen: via API's, via een directe integratie met verschillende e-commerce platforms, of via datafeeds.

 

Feeds kunnen erg helpen om meer uit jouw marktplaats listings te halen. Als je besluit om je aanbiedingen op MyDeal te stroomlijnen, moet je bepaalde velden toevoegen. Waaronder:

  • Titel
  • Omschrijving
  • Productcategorie
  • Valuta (ingesteld op AUD)
  • Prijs
  • Voorraad/hoeveelheid
  • URL-afbeelding
  • GTIN

 

Vergeet niet dat hoe meer gegevens je opneemt, hoe meer je de klant helpt in het maken van een weloverwogen keuze en dit zal het aantal retourzendingen helpen verminderen.

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie

Vergoedingen en kosten

 

De tarieven van MyDeal verkopers zijn volledig afhankelijk van de productcategorie. Als je wilt weten wat verkopen op MyDeal je zal kosten, kun je een aanvraag indienen op hun website.

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie

Product listing optimalisatie tips

 

Voer onderzoek uit naar trefwoorden voor titels en beschrijvingen

 

Titels en beschrijvingen zijn hele belangrijke onderdelen van een listing. Daarom moet je de juiste zoekwoorden gebruiken om de aandacht van de juiste klanten te trekken. Door onderzoek naar trefwoorden te doen, kun je ervoor zorgen dat je verschijnt voor alle meest relevante zoekopdrachten.

 

Gebruik de perfecte set afbeeldingen

 

De meeste marktplaatsen hebben beeldvereisten die je kunnen beperken. Je kunt echter nog steeds proberen om je artikelen van verschillende kanten te laten zien. Bij bepaalde producten kun je zelfs proberen ze te laten zien in een lifestyle-afbeelding. Dit kan klanten helpen begrijpen hoe het product er in gebruik uitziet en dat kan precies zijn wat je nodig hebt om de verkoop te realiseren.

 

Sluit producten uit

 

Het geheim van het verhogen van je ROI is slimmer adverteren, en soms betekent dat het uitsluiten van producten. Overweeg bepaalde seizoensgebonden producten (bijvoorbeeld een zomerjurk in de winter), producten die niet op voorraad zijn en producten met een lage winstmarge over te slaan. Leveren ze echt meer inkomsten dan wat het je kost om ze te adverteren?

 

Zo niet, sluit ze dan uit van je datafeeds. Op deze manier zal je ROI vanzelf groeien.

 

Ga ver in het opstellen van productcategorieën

 

MyDeal biedt een voorgedefinieerde lijst met beschikbare productcategorieën. Houd bij het selecteren van de categorie voor je producten rekening met 2 dingen:

  • Houd het zo relevant mogelijk
    Hoe relevanter de categorie, hoe groter de kans op verkoop. Je kunt in DataFeedWatch eenvoudige categorisatieregels instellen voor productgroepen en zelfs voor individuele producten. Je kunt bijvoorbeeld besluiten dat elk product met 'stoel' in de titel tot de MyDeal-categorie 'Meubels > Eetkamermeubels > Eetkamerstoelen' behoort.

  • Ga zo ver mogelijk in de hiërarchie

    Bijvoorbeeld, in plaats van te stoppen bij 'Meubels > Slaapkamermeubels', zou je 2 niveaus verder kunnen gaan:

    'Meubels > Slaapkamermeubels > Bedframes > Queen Bedframe'.

    Op die manier zorg je ervoor dat klanten die op zoek zijn naar een heel specifiek product (meestal zijn ze helemaal aan het eind van hun buyer journey) jouw aanbod vinden en overwegen.

 

 

Voeg variaties toe

 

Klanten kunnen op zoek zijn naar een specifieke kleur of maat van een product. Als je geen varianten in je listing opneemt, verschijnt het product mogelijk niet bij specifieke zoekopdrachten. Het is even belangrijk om ook de beschikbaarheid van de verschillende varianten in de bronfeed op te nemen.

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie

 

Plaats je producten automatisch op MyDeal met DataFeedWatch

 

Om multichannel te gaan met jouw verkoop, is het van groot belang te weten welke velden verplicht zijn en of ze niet correct ingevuld zijn.

 

Om het hele proces op MyDeal te automatiseren, kun je proberen het te integreren met DataFeedWatch. Op die manier kun je eenvoudig regels maken en je biedingen optimaliseren met onze mapping tool. Jouw data wordt nog waardevoller wanneer jouw listings er precies zo uitzien als jij wil.

 

DataFeedWatch helpt je door je een kant-en-klaar sjabloon te geven waarop alle verplichte velden duidelijk gedefinieerd zijn. Je kunt direct en gratis beginnen om het uitproberen en je feed up-to-date en probleemloos maken.

 

Terug naar begin van pagina of ontvang jouw Ultieme gids voor Data Feed Optimalisatie

Afronding

 

Als lifestyleproducten jouw vakgebied zijn, is er geen betere marktplaats dan MyDeal om de Australische markt te betreden. Een platform dat door kopers vertrouwd wordt en waar verkopers aan vasthouden is het perfecte startpunt om een voet tussen de deur te krijgen.