Weten wat de campagne prestatie is voor ieder individueel product zal u helpen om uw algemene campagne RoI te verbeteren. DataFeedWatch Analytics is uw beste optie, omdat het u niet alleen uw kliks en inkomsten voor ieder product laat zien, maar u ook in staat stelt om onrendabele producten te verwijderen met één simpele klik. En het is GRATIS, $0, kosteloos. Als u (ook) zelf uw eigen UTM-codes toe wilt voegen en de productprestaties in Google Analytics wilt bekijken, dan staat hier hoe u dat kunt doen in DataFeedWatch:
Als u UTM-codes toevoegt aan uw product-urls, voor elk kanaal, ieder producttype en ieder product dan kunt u in Google Analytics gegevens op iedere manier die u wilt segmenteren.
Voorbeeld:
U verkoopt camera’s op verschillende prijsvergelijkers (op Google Shopping in dit voorbeeld), als een deel van uw Nederlandse PPC-campagnes.
Product URL | http://camerastore.com/products/Sony_Alpha_A37 |
Source | Google Shopping (of andere prijsvergelijker) |
Medium (= Channel) | CSE |
Term (= ID) | 378 |
Content = (Product type) | Cameras |
Name | PPC_NL |
Dit is dan hoe u wilt dat uw product-url eruitziet:
http://camerastore.com/products/Sony_Alpha_A37/?utm_source=GoogleShopping&utm_medium=CSE&utm_term=378&utm_content=Cameras&utm_campaign=PPC_NL
Natuurlijk is dit anders voor ieder product. Dus hoe bouwt u dat voor duizenden producten in slechts 1 minuut?
Onze shopping feed software stelt u in staat om UTM-codes (tekst en dynamische codes) aan uw product-url toe te voegen, dus kunt u segmenteren per product of producttype in Google Analytics. U kunt overwegen om “ID” te vervangen door “naam”, zodat u de productnamen in Analytics ziet, in plaats van een lange lijst met numerieke product-ID’s.
Er zijn 2 manieren om hetzelfde te bereiken voor Google Shopping:
De UTM-tags die u wellicht handmatig heeft toegevoegd. Met andere woorden: het handmatig toevoegen van die UTM-tags heeft geen zin, als auto-tagging actief is. Dus, als u wilt dat uw handmatige UTM-tags blijven werken, dan moet u Google Analytics vertellen Auto-tagging te overschrijven:
Het nadeel is dat andere AdWords gegevens niet zichtbaar zullen zijn in Google Analytics, maar u zult WEL de prestatiegegevens zien die zijn verzameld door uw eigen UTM-tags.
AdWords laat prestatiegegevens zien voor ieder productdoel. Dus, het instellen van een productdoel voor ieder product is een andere manier om prestatiegegevens te krijgen op productniveau. Het voordeel is dat u niet auto-tagging hoeft te overschrijven. Een nadeel kan zijn dat u veel productdoelen heeft om te beheren, maar als u deze productdoelen in een beperkt aantal advertentiegroepen zet (bijvoorbeeld: 1 advertentiegroep per producttype) is het nog steeds beheersbaar.