Black Friday 2020 kan in de geschiedenisboeken komen te staan. Terwijl vele sectoren over de hele wereld lijden onder de pandemie, wordt het drukte winkelweekend van het jaar een keerpunt voor vele winkeliers.
In 2019 gaven de Amerikanen meer geld uit op Black Friday dan ooit tevoren. Ongeveer 40% van de winkelaars maakten online aankopen. Dit komt neer op 93,2 miljoen mensen die online kopen. Black Friday winkelcijfers in de V.S. toonden aan dat steeds meer consumenten mobiel en algemeen online winkelen naar de beste deals. In de tussentijd steeg het gemiddelde bestelvolume, waaruit blijkt dat mensen meer geneigd zijn om grote aankopen te maken via hun smartphone.
Maar met een landschap dat zich voortdurend ontwikkelt, kan het moeilijk zijn om te voorspellen wat de toekomst te bieden heeft. Sommige sectoren zien nog steeds verrassende stijgingen in e-commerce verkopen, terwijl anderen het moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden. Zelfs met deze schommelende omgeving is het echter nog steeds mogelijk om de meest fundamentele strategieën toe te passen om van Black Friday een succes te maken.
Laat ons even kijken naar bewezen manieren om op te vallen tijdens de meest competitieve dag van het jaar voor e-commerce.
Kies een strategie en maak een budgetplan
Creëer een virtuele winkelervaring en zorg dat je winkel klaar is
Mik op gratis verzending en ophaling & retour in de winkel
Schep een uitzonderlijke aanbieding en pas kortingen toe
Promoot je aanbieding met e-mailmarketing en sociale mediacampagnes
Maak je feed vrij van fouten
Verhelp problemen op productniveau
Controleer het vertonings- en klikpercentage
Verbeter vertoningspercentage in toppositie
Neem een kijkje in gegevens van vorig jaar
Analyseer de gezondheid van je feed
Geef prioriteit aan je feedverbeteringen
Verbeter je producttitels
Verbeter je beschrijvingen
Verhoog de frequentie van feedupdates
Met meer winkeliers op het web dan ooit tevoren, en met Amazon die het voortouw neemt, komen er enkele hevige prijsoorlogen aan in de komende maanden.
Online winkeliers weten dat het Black Friday-weekend hun jaarlijkse verkopen kan maken of breken. De uitzonderlijk hoge verkopen die plaatsvinden in deze periode kunnen indrukwekkende winsten opleveren en de rest van het jaar goedmaken.
Het is ook een van de meest stresserende tijden van het jaar voor winkeliers. De poging om zo hoog mogelijke beloningen te oogsten kan heel wat druk zetten op de verkoper.
"Meerdere betrouwbare voorspellingen melden dat mensen deze feestdagen meer online zullen winkelen dan ooit tevoren. En dit heeft vooral invloed op Black Friday als grootste omzetpiek in het vierde kwartaal. Oorspronkelijk begon Black Friday als een winkelevenement in de Verenigde Staten. Europa nam het over en maakte het digitaal.
2020 gaat nu al de geschiedenis in als een van de meest intense jaren ooit. Detailhandel leed wereldwijd onder de pandemie, en tegelijkertijd is e-commerce aanzienlijk gegroeid. Wat we al weten: deze trend zet zich verder in het vierde kwartaal."
Timo Bernsmann, die de Duitse markt opgezet heeft voor FINCH,
een belangrijke bijdrager in verschillende rollen, inclusief zijn huidige positie als toezichthouder op globale marketinginspanningen.
Black Friday is er sneller dan je denkt, en het is de moeite waard om je strategie te beginnen plannen.
Wat kun je dus doen om te vermijden dat je het belangrijkste winkelevenement van het jaar mist? Hier zijn enkele van de beste tactieken om je te helpen met twee belangrijke aspecten van je winkelcampagnes:
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
We leren nog steeds over Black Friday 2020. En ook al hebben we heel wat voorspellingen om naar uit te kijken, is nog niets zeker in een steeds veranderende omgeving. Toch zijn hier enkele nuttige tips om je zaak te helpen zich makkelijk aan te passen aan de voortdurende marktschommelingen:
Beschouw het als een sportevenement. Als je op de wedstrijd aankomt zonder enige voorbereiding, ben je niet klaar om te winnen.
Hoe stoom je je winkel klaar lang voor Black Friday? Winnende teams bereiden zich voor ruim voor het eigenlijk evenement, net zoals winnende Winkeliers.
Volgens een Google Ads rapport zoekt 61% van de consumenten naar speciale feestdagdeals lang voor Thanksgiving.
Als je je jaarlijkse positionering begint vanaf nul, kom je minder snel bovenaan de zoekresultaten te staan de volgende keer dat een klant naar je product zoekt.
Leer uit vorige resultaten om interne zwaktes te identificeren, en begin op voorhand te plannen om deze te overwinnen. Probeer kansen te vinden die je mogelijk hebt gemist. Duidelijke doelstellingen zijn de eerste stap naar een succesvolle strategie. We moeten je ook niet vertellen dat je je budget lichtjes moet verhogen voor Black Friday.
"Geld verdienen betekent geld uitgeven. Van zodra je bepaalt wat je wilt bereiken, moet je je budget instellen. En voor Black Friday en Cyber Monday moet je meer aan je advertentie-inspanningen uitgeven om verkeer aan te drijven en te concurreren."
Meer informatie over het instellen van een strategie en budget voor Black Friday van dit jaar, vind je in het recentste e-book van onze partner. Bekijk Finch's Tailer's Get-Ready Guide for Black Friday 2020 voor wat extra tips.
Terwijl vele consumenten graag online winkelen, missen anderen de ervaring in een fysieke winkel met familie en vrienden na Thanksgiving.
Om deze Black Friday te slagen, heb je mogelijk een diploma nodig voor out-of-the-box denken. Voor ondernemingen die online iets teweeg willen brengen in 2020, is technologie voor het aandrijven van verkopen deze Black Friday een MUST.
De stijging in verkeer kan geassocieerd worden met een stresserend nadeel: het kan je site doen crashen. Je website moet met een aanzienlijke stijging in verkeer kunnen omgaan, want er is niets erger voor consumenten dan wachten tot de website geladen wordt. Werk nauw samen met je webdeveloper om de prestatie en snelheid van je site te verbeteren.
Recente wijzigingen in consumentengedrag hebben vele e-commercewinkeliers gedwongen hun strategieën te herbekijken. Het aankomende weekend is geen uitzondering. Hoe kunnen winkeliers zich voorbereiden op de potentiële stijging/daling qua prestatie op Black Friday?
Zorg ervoor dat je klantenservice, operaties en fulfillmentcapaciteiten zich op effectieve en winstgevende niveaus bevinden. Dit helpt terugkerende klanten creëren.
Gratis verzending aanbieden is een kleine, maar effectieve manier om merkloyaliteit op te bouwen. Het kan ook een belangrijke factor zijn voor de conversie, en het behoud van klanten na Black Friday.
Gratis verzending is een enorm voordeel in de ogen van de meeste klanten. Het wordt echter niet als een promotie beschouwd. Ongeveer 38% van klanten koopt niet van plaatsen die geen gratis verzending aanbieden. Daarom is dit op dagen zoals Black Friday een noodzaak.
De meeste winkeliers plaatsen sneller een e-commerce aankoop als ze het artikel kunnen terugbrengen naar een lokale winkel. Bovendien gebruiken vele consumenten het internet als een instrument om producten te vinden, en hun tijd die ze in winkels spenderen, te minimaliseren. Ophaling aan de deur biedt de bijna onmiddellijke tevredenheid van in de winkel met het gemak en de efficiëntie van online winkelen.
Velen volgen een strategie van een adembenemende uitverkoop op een populair product om klanten naar hun winkel aan te trekken. Wanneer je klanten klaar zijn voor een grote korting, is de kans groot dat ze ook andere producten meenemen op weg naar de kassa.
De meeste mensen zoeken naar minstens 20 procent korting op de producten die ze kopen. Je wilt competitief blijven. Om op te vallen kun je een gratis geschenk overwegen bij je producten, waardoor je aanbieding aantrekkelijker wordt.
Soms dient dit product als aanleiding tot verlies, met het verschil dat klanten meer aan hun winkelkarretje toevoegen dan ze hadden gedaan zonder een grote korting op het stokpaardje onder de producten.
Zowel social media als e-mailmarketing kunnen je e-commercewinkel helpen zegevieren.
Als je advertenties hebt op Facebook of Instagram, maak dan campagnes aan die betrokkenheid creëren en gedeeld kunnen worden. Onthoud dat je je advertentie niet enkel zichtbaar wilt maken, maar ervoor wilt zorgen dat deze je doelmarkt bereikt. Let op welke hashtags je klanten gebruiken, en leer hoe je deze kan opnemen in je verbeterde publicaties.
Zorg dat social media invoegtoepassingen geïntegreerd zijn zodat klanten je aanbiedingen kunnen delen in hun netwerk.
E-mails zijn belangrijk en bieden een hoog investeringsrendement. Meer dan 25% van Black Friday-verkopen begint bij e-mailmarketing, volgens deze rapporten. Bereid deze ruim op voorhand voor - creëer een tekst en afbeeldingen om te verzenden. Geef jezelf de tijd en de kans om alles voor de grote dag te analyseren.
Contacteer je trouwe klanten en mensen die zich inschreven op je nieuwsbrief, en beloon hun loyaliteit met een speciale aanbieding.
Je kunt een maand op voorhand beginnen en wekelijkse e-mails versturen. Vergeet geen e-mail de avond voor Black Friday. Informeer je netwerk goed over welke kortingen je aanbiedt.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Ga in Google Merchant Center naar je Problemen met artikelen in het tabblad Diagnostische gegevens. Zoek naar fouten, waarschuwingen en meldingen over artikelen in je feed. Probeer van het verhelpen van fouten op al je artikelen een prioriteit te maken, zodat al je producten in aanmerking komen voor Shopping campagnes.
Richt je op het oplossen van de waarschuwingen en meldingen over producten met de beste resultaten. Google heeft haar rapportage voor Shopping campagnes verbeterd. Nu kun je een productstatusrapport combineren, dat naast een prestatierapport ook producten met nood aan verbetering toont.
Je kunt bijvoorbeeld gegevens over Clicks en Conversie toevoegen, en beslissen welke van de producten met prestatieproblemen je eerst wilt verbeteren.
Uiteindelijk wil je alle producten in vorm hebben. Maar de tijd loopt, en je kunt je middelen dus richten op de top 20% presteerders.
Het vertoningspercentage is het percentage aan vertoningen dat een product ontvangen heeft, gedeeld door het aantal vertoningen waarvoor het product in aanmerking kwam.
Het klikpercentage toont het percentage clicks voor een product ten opzichte van het aantal clicks waarvoor het in aanmerking kwam. Volg het vertoningspercentage en klikpercentage samen op productgroepniveau voor de toppresteerders of producten met een hoge marge, en:
Controleer het vertoningspercentage op de absolute toppositie voor je best presterende producten.
De statistiek toont hoe vaak een product vertoond werd in de toppositie in de Google Shopping Carousel, ten opzichte van het aantal keer dat je product in aanmerking kwam voor de toppositie.
Een toppositie verwijst naar de plaats links boven in de Google Shopping carousel.
De competitie voor de Topvertoningen resulteren wellicht in stijgende biedingen, en het heeft dus geen zin om te concurreren voor de toppositie op alle producten.
Kijk naar historische gegevens om te zien wat werkte en wat niet. Gebruik de rapporten om herbruikbare trefwoorden, beste presteerders, biedverhogingen en andere prestatiestatistieken te vinden.
Het is erg belangrijk dat je deze inzichten gebruikt om het maximale uit je budget te halen.
Als je niet weet waar te beginnen, zijn er tal van gebieden waar verbeteringen een onmiddellijke invloed kunnen hebben op de prestatie van de Shopping campagne. Probeer dus voor het gladstrijken van je feedverbeteringsstrategie het volgende te weten te komen:
Zorg ervoor dat de prijzen in de feed gelijkaardig zijn aan deze op de landingpagina van het product, en er geen waarden van 0 EUR aanwezig zijn.
Zorg ervoor dat alle niet-voorradige artikelen behandeld worden met uitsluitingsregels, en dien regelmatig feedupdates in.
Je hebt een lijst gemaakt met de producten die aan verbetering toe zijn, en nu merk je net dat je er maar een deel van kunt doen.
Als schaalbaarheid een probleem is, verfijn je parameters dan verder. Terwijl je je nog steeds richt op je top 10-20%, richt je op de feedverbeteringen die de grootste invloed hebben op je producttitels, omschrijvingen, en de frequentie van je feedupdates.
Verbeteringen aan titels op Google Shopping aanbrengen kan vrij uitdagend lijken. Vooral wanneer je niet meteen positieve resultaten opmerkt. Geduld is echter een van de vele belangrijke factoren voor effectieve titels.
Hier zijn enkele andere snelle tips om je titels te verbeteren:
Volledige beschrijvingen moeten aanvullende belangrijke informatie bevatten over de producten, die nieuw verkeer helpt aantrekken.
Optimaliseer je beschrijvingen door inzichten te gebruiken van shopping zoekterm rapporten & keyword research tools. Met de verzamelde inzichten kun je je nieuw verworven kennis gebruiken om je beschrijvingen opnieuw te creëren. Op die manier hebben ze meer kans om overeen te komen met zoektermen die hoog verkeer opleveren.
De gegevens die je moet toevoegen in de productbeschrijving bestaan uit: merk, producttype, maat, vorm, patroon, structuur, materiaal, leeftijdscategorie, speciale kenmerken en technische informatie.
Een feedupdate elke 24 uur is een van de beste werkwijzen geworden voor online winkeliers. Voor Black Friday en de feestdagen zijn regelmatige updates tijdens de dag van essentieel belang om ervoor te zorgen dat je geen kansen mist.
Je kunt overdag updates indienen met de update voor de online productvoorraad. Dit moet gebeuren voor de volgende wijzigingen van gegevens: prijzen, beschikbaarheid, uitverkoopprijs en startdatum uitverkoopprijs.
Er zijn meerdere soorten feeds die je kunt gebruiken in je Google Shopping campagnes, en daarom moet je zorgvuldig overwegen welke het nuttigst is voor jou.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Sommige experten zeggen dat Black Friday zoals we het kennen, niet kan bestaan in een wereld met of na een pandemie.
Met social distancing als de normale gang van zaken is het moeilijk om kopers voor te stellen die dit jaar naast elkaar over de stoep kuieren. En het is nog moeilijker om je winkels vol enthousiaste klanten voor te stellen.
In de afgelopen jaren is Black Friday naar online kanalen verhuisd, samen met Cyber Monday voor een weekendevenement. Er wordt verwacht dat de pandemie deze transitie verder zal versterken.
Terwijl klanten zich voornamelijk richtten op de aankoop van essentiële goederen tijdens de pandemie, wordt er nog steeds een grote interesse in kledij en juwelen voorspeld.
Consumenten kunnen ook zin krijgen in traditionele Black Friday-categorieën zoals computers. Deze kortingen zijn aantrekkelijk als we kijken hoe noodzakelijk laptops zijn geworden wanneer mensen over de hele wereld werken, leren en zich virtueel engageren vanuit huis.
Er is een hoger aantal consumenten online gemigreerd
Vorig jaar spendeerden klanten $20 miljard op Black Friday en $30 miljard op Cyber Monday. Met het stijgende gebruik van online winkels op dit moment, is de kans groot dat 2020 een groot jaar wordt voor e-commerce.
- Er wordt verwacht dat tot 30% van de wereldwijde detailhandel via digitale kanalen zal verlopen tijdens de aankomende feestdagen.
- 41% van de Black Friday-consumenten die gewoonlijk persoonlijk naar de winkel gaan, proberen dit jaar andere methoden.
- Winkelaars plannen niet om minder uit te geven aan het winkelen tijdens de feestdagen van 2020, dan in 2019
- 72% van de klanten plant om deze feestdagen meer online te winkelen
De feestdagen beginnen vroeger
Black Friday wordt mogelijk een verlengde periode, in plaats van een enkele uitverkoopdag, zegt Michael Brown, partner in de consumentenpraktijk van Kearney.
“Ik denk dat we echt niet aan Black Friday moeten denken, maar meer moeten nadenken over wanneer de lancering van de feestdagen begint. Ik denk dat verkopers deze mee moeten terugtrekken naar 1 november”
Michael Brown - partner in de consumentenpraktijk van Kearney,
een consultant in globale strategie en management.
Amazon verhuisde Prime Day dit jaar, met de hoop winkeliers te helpen. In plaats van het gebruikelijk evenement in juni, vond het plaats op 13 en 14 oktober. Vorig jaar genereerde Prime Day een geschatte $7,16 miljard aan verkopen.
Na maanden uitstel lopen Prime Day-deals uiteindelijk rechtstreeks over in de Black Friday-deals. Black Friday kan als vanaf 26 oktober starten, met vroege deals ergens midden november, volgens rapporten van Tamebay.
Niet enkel Amazon maakt gebruik van hun grootste uitverkoop van het jaar, maar ook Walmart en Best Buy hebben beide hun geplande novemberdeals in werking doen treden.
De meeste fysieke winkels sluiten
De meeste fysieke winkels zullen gesloten zijn vanwege de COVID-pandemie, waarbij verkopen online verhuizen.
Er bestaat nog steeds grote onzekerheid in de traditionele handelsomgeving. Vele winkels geven momenteel prioriteit aan online winkelen als een alternatief, maar maken zich nog steeds op om aanzienlijk minder te verdienen dan ze gewoonlijk zouden gedaan hebben in deze tijd van het jaar.
Terug naar boven of Download de Complete Handleiding voor Datafeed Optimalisatie
Deze Black Friday wordt ongetwijfeld uniek. Terwijl landen proberen begrijpen hoe veilig ondernemingen te openen, moeten winkeliers en merken hun marketingstrategieën voor de feestdagen aanpassen aan de recentste trends onder consumenten.
Als winkelier is het van vitaal belang om waakzaam te blijven en je op je strategie te focussen. Plannen en aanpassen wordt essentieel voor het succes van bedrijven. Nieuwe behoeften van klanten creëren een vraag naar innovatie.
Met de dreiging van de pandemie kunnen vele bedrijven zich richten op verdedigende maatregelen. Maar tijdens een uitverkoopperiode die een dergelijke substantiële interesse van consumenten opwekt, is de aanval mogelijk de beste strategie. Op die manier haal je het maximale uit de nieuwe golf van online opportuniteit.