De juistheid van uw product data bepaalt de relevantie van de advertentie voor een zoekopdracht van een klant. In deze context is het geen goede strategie om het meest waardevolle onderdeel van uw product advertentiecampagnes, uw product data, aan uw IT-afdeling te outsourcen of te delegeren.
We kunnen u meer dan een dozijn redenen geven waarom feed management zo’n cruciale component is van uw productreclame, maar laat ons focussen op de meest belangrijke.
Multichannel-verkoop is immens gegroeid in de laatste jaren. Slechts een paar jaar geleden betekende het hebben van een multichannel-strategie dat men een offline én een online aanwezigheid had.
Dingen werden zo divers en complex dat we het ondertussen hebben over een eCommerce multichannel-strategie.
Het is lang geleden dat eCommerce strategie alleen op SEO focussen betekende. Volgens Hubspot “als u vertrouwt op gratis/directe bronnen van verkeer, dan vecht u tegen verlies van marktaandeel. Direct is van 75% naar 9% gegaan over de laatste 10 jaar, terwijl eCommerce 15-25% is gegroeid''.
Vandaag de dag moet u een weg vinden om naadloos te integreren: direct verkeer, betaalde zoekopdrachten, prijsvergelijkers, marktplaatsen, mobiele en sociale media.
Dat is een heleboel! Elk medium heeft zijn eigen eigenaardigheden en strategieën, maar alleen door ze allemaal te combineren kunt u uw concurrentie voorblijven en uw aandeel in eCommerce verpletteren.
Het uitgangspunt is en blijft dat uw producten daar moeten zijn waar uw klanten zijn.
Als het aankomt op eCommerce multichannel strategieën, dan is uw product feed de basis van uw campagnes en de kwaliteit van de data feed zal dan het succes bepalen.
De kwaliteit van uw feed is wat uw PLA-campagnes maakt of kraakt. Als het neerkomt op het optimaliseren van uw product reclamecampagnes, dan is de feed de allereerste plaats waar u zoekt naar verbeteringen.
Een paar jaar geleden was data feed optimalisatie een complexe en technische aangelegenheid. De grote retailers die zich de eerste data feed tools konden veroorloven, kregen hun eigen accountmanager en hulp met de complexe interface en hun feed management.
Tegenwoordig evolueert de eCommerce markt in een verbijsterend tempo en campagnemanagers moeten snel kunnen aanpassen bij iedere verandering. Daarom wil en moet de marketingmanager zijn eigen feeds kunnen managen.
Er zijn verschillende redenen voor de campagnemanager om zijn eigen feeds te managen, in plaats van ze over te laten aan de accountmanager van het bedrijf of de IT-afdeling:
Feed optimalisatie gaat gepaard met campagne verbetering en is daarom ook een continu proces. De basis feed indeling kan in een keer worden opgezet, terwijl de feeds voor uw shopping kanalen automatisch iedere dag worden vernieuwd. Er zijn echter zaken die u voortdurend kunt verbeteren. Voorbeelden:
Op dezelfde manier als dat u uw betaalde campagne resultaten in het oog houdt op een dagelijkse of wekelijkse basis, moet u uw feed constant evalueren en verbeteren.
De feed is nooit klaar. Er is altijd iets wat u kunt doen om uw campagne prestaties te verbeteren!